Ahol új vonatokat vesznek a mellékvonalakra is
Egyre kevésbé meglepő Közép-Európában, hogy a lengyel PESA nyeri a járműtendereket: gondoljunk csak a szegedi vagy épp a kolozsvári villamosbeszerzésekre. A szóban forgó motorvonatok hivatalosan a PESA Link II. elnevezést kapták, és a cseh vasút lesz az első, amelyik rendel az új, 2011-ben kifejlesztett vonatból, amely Csehországban szinte azonnal megkapta a RegioShark becenevet.
A típusból háromféle változat van, 1, 2 és háromrészes változatban gyártják, ez alapján kapják az elnevezésüket is: Link I, Link II vagy Link III. A sorozat első példánya a velimi tesztpályán rója köreit, hivatalos sajtóbemutatóját június végén tartották. A 120 férőhelyes, hattengelyes (B'2'B' tengelyelrendezésű – Jakobs-forgóvázas), kétmotoros (2×390 kilowatt), hidromechanikus erőátvitelű, 120 kilométeres óránkénti sebességre képes motorvonat ČD 844 sorozatszámon 2012 szeptemberére állhat forgalomba. A teljes, harmincegy példányból álló sorozat 2014-re érkezhet meg, ekkor Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem és Zlín körzetében (megyéjében) fognak közlekedni, derül ki a ČD közleményéből.
A cseh államvasút 1,99 milliárd koronát, azaz vonatonként 64,2 millió koronát (körülbelül 723 millió forint) fizet a járművekért, az EU-s támogatás eléri a negyven százalékot.
Magyar szemmel nézve félelmetes ütemben korszerűsödik a cseh mellékvonalak járműállománya. Még egy évvel ezelőtt is elmondhattuk, hogy a hazainál kiterjedtebb hálózaton a tágan értelmezett „Bz-család” a meghatározó. Néhány magánvasút által kiszolgált vonalon, esetleg olyan különlegességeken kívül, mint a mozdonyvontatású „Bz-mellékkocsik” a klasszikus vicinálisokon a mi Bz-nknek megfelelő 810-es motorkocsik, illetve a Regionova becenevű, 814-es sorozatú kétrészes „Bz-utódok” szolgáltak. A dízelvonali szolgáltatás felső szegmensét pedig az igen kényelmes, részben korszerűsített 854-es és 842-es, négytengelyes motorkocsik képviseltek, amelyek például olyan, kisebb forgalmú távolsági gyorsvonatokon járnak, mint a Plzeň–Blatno–Žatec–Most vagy a Liberec–Turnov–Hradec Králové–Pardubice viszonylat.
Kisebb részben a hálózat csendes redukálása miatt, nagyobb részben viszont azért, mert a cseh államvasút hajlandó a mellékvonalakra is új járműveket vásárolni, nemsokára ritkaság lesz hazájában a 810-es (Škoda Vagonka Studénka). Maradnak a Reginovák, amelyek ugyan „Bz”-eredetűek, de műszakilag részben, utaskényelem szempontjából viszont teljesen korszerűnek mondhatóak, hiszen a felújított motorkocsit ezeknél egy teljesen új építésű, alacsonypadlós, kerekes székkel is használható mosdót, kerékpárok, sílécek tárolását szolgáló részeket is tartalmazó kocsival kapcsolták össze csuklósan. (A cseheknél már nem gyártott 814-eseket érdemes összevetni a magaspadlós, tehát korszerűtlenebb hazai „Iker-Bz”-vel, amelyből a hét és fél éve elkészült elsőt azóta sem követi sorozat.) És egyre több teljesen új gyártású, import motorvonat kerül a cseh mellékvonalakra is, a cikkben említett lengyel RegioSharkokat megelőzték a svájci Stadler RegioShuttle-jei (840, 841-es sorozat), amelyek a Liberecký és a Vysočina körzetekbe érkeztek, érkeznek.