Aeropark, zárás, költözés, megújulás – 2. rész: szimulátorok, létesítmények, túrák

Márványi Péter   ·   2017.03.22. 16:15
cim

Folytatjuk az interjút a budapesti repülőtér egyik legizgalmasabb, és sokaknak legkedvesebb intézményéről. Somogyi-Tóth Gábor, az Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője beszélgetésünk első részében vázolta az okokat, amiért a gyűjteményt át kell helyezni a terminálépülettől némileg messzebbre, viszont egy olyan helyszínre, ahol az alapterület valamivel nagyobb, a Parknak külön buszmegállója lehet, a látogatóknak külön parkolójuk lesz, az egész gyűjteményre az is rálát majd, aki nem feltétlenül a repülőtérre tart, hanem a négyes úton Budapest felé. A következőkben további érdekes részletekről hallunk, például arról, milyenek lesznek a kiegészítő létesítmények a mini-felszállópályától a szaletlin át az ajándékboltig, sőt, két szimulátort is ki lehet majd próbálni. Beszélünk arról, mi kell a gépek sima átköltöztetéséhez, de ami talán a legfontosabb: amíg az Aeropark zárva tart, addig a reptérlátogató túrák nagyon is folytatódnak – további meglepetésekkel.

(fotók: Aeropark)

– A jelenlegi helyen jópofa és érdekes kiegészítő létesítményeket alakítottak ki az elmúlt években az Aeropark gazdái. Ott van a pici felszállópályaszerűség, ott van a kis büfé, jegypénztár, toalett, stb. Nyilván ezeket is majd át kell költöztetni, vagy lehet majd talán bővíteni is őket?

– Örömmel és megnyugvással mondhatom, hogy az új helyszín minden szempontból legalább olyan jó lesz, mint az eddigi. Ott lesz a kis fel- és leszállópálya is, ami a személyes büszkeségem, aktív repülőtér-tervezői tevékenységem utolsó outputja, de ugyanilyen pályát terveztem az új helyszínre is. Ugyanúgy lesz büfé is, meg ajándékbolt, ahol repülő relikviákat fogunk forgalmazni, sokkal profibb és tágasabb kivitelben, mint az eddigi. Természetesen a mosdó, a WC ugyanúgy meglesz. Egy külön kis helyiségben egy kis szimulátort állítunk fel, amit minden parkbelépőt megvásároló vendégünk ingyen használhat. Lesz még egy nagyon komoly szimulátorunk is, egy Airbus A320-as, aminek a használatáért külön felárat kérünk. Nem tudom megígérni, hogy ez a két szimulátor a nyitás napján már működni is fog, de azok a konténerépületek, amelyekben elhelyezzük őket, akkor már ott fognak állni.

Lesz egy mostanihoz hasonló, annál alkalmasabb alakú és méretű szaletli, fedett, de nyitott terület, ahol lehet esőben is kisebb-nagyobb csoportoknak rendezvényt szervezni, vagy a naptól is oda lehet menekülni. Ugyanúgy fel fogjuk állítani a gyerekeknek az An-2-esünket, azt a Malév színekben felújított, korábban egy McDonald’s parkolójából megvásárolt AN-2-est, ahol születésnapi zsúrokat rendezhetünk. Ugyanúgy meglesz a kiállítás az Il-18-as, a MO-Aladár fedélzetén, ahogyan most is megvan. Az új helyszín néhány szempontból lényegesen jobb lesz, mint az eddigi, és egyetlen szempontból sem lesz rosszabb.

– Akkor lássuk a konkrétumokat, mikorra tervezik az új helyen a nyitást, miképp folyik a munka és a gépek átvitele?

– Az egész projekt tulajdonképpen három részből áll: egyrészt a parkoló bővítéséből, új Aeropark létesítésből, a harmadik az Aeropark átköltöztetése az új helyszínre. Éppen csak, hogy megszületett a megállapodás a kivitelezővel, de arra a kérdésre még nem tudunk biztos választ adni, hogy mikor nyithatunk. Becslések vannak, elkötelező erejű dátumok sajnos nincsenek, mi azt reméljük, hogy valamikor május folyamán, azonban a muzeális repülőgépek mozgatásánál számos probléma adódhat, amire nem lehet előre felkészülni.

– Ha jól tudom, ahhoz, hogy átvontassák a gépeket, egy új kis utat kell valamiféleképpen létesíteni a mostani és az új hely között.

– Igen, erre azért van szükség, mert szinteket kell leküzdeni, és nyilvánvaló, hogy a vontatáshoz szükséges rámpák nem lehetnek túl meredekek, úgyhogy jelentős földmunkával épül egy lejtős út a jelenlegi Aeroparktól a J portához vezető autóútig lefelé, és attól a szinttől pedig majd fölfelé az új helyszínre. Bár a két helyszín nagyjából azonos szinten van, azonban a kettő között, egy kb. két méteres bevágásban fut a J-portához vezető út, az, ami korábban, amíg a Vecsést elkerülő szakasz meg nem épült, a 2-es terminál megközelítő útja volt. Ma ezen lehet a teherforgalomnak, meg a mi látogató autóbuszainknak is megközelíteni a J portán keresztül a repülőteret.

– Ameddig tart az új helyszín kialakítása, de még nem történik meg a költözködés, addig is az Aeropark a régi helyén üzemel tovább?

– Nem. Az Aeropark a jelenlegi helyén bezárt. Úgy is mondhatnám, hogy nem nyitott meg, hiszen a téli üzemben, ami március utolsó hétvégéig tart, az Aeropark csak hétvégén van nyitva, de a most következő szombaton és vasárnap már nem látogatható: csütörtökkel válik munkaterületté a jelenlegi helyszín, mert meg kell kezdeni a felkészülést a költözésre. Tehát sajnos lesz egy durván két hónapos időszak, de lehet több is, amikor az Aeropark zárva tart. Ami nekünk nagy szomorúság, de az új helyszín annyival jobb és gazdagabb lesz, hogy megéri ez a néhány hónapos szünet.

Nagyon fontos, hogy ami szünetel, az az Aeropark. Azonban nekünk két alapszolgáltatásunk van, az egyik az Aeropark, a másik a repülőtér-látogatások szervezése. És ezek a látogatások nem fognak szünetelni, viszont jó tudni, hogy a gyülekezés és a felszállás a buszra máshol lesz.

A reptérlátogatáson résztvevő vendégeinknek az Aeroparkot ingyen mutattuk meg, az gyakorlatilag része volt a programnak. Az új helyszín megnyitásáig azonban sajnos a látogatók az Aeroparkot nem nézhetik meg, és az így okozott csalódást azzal igyekszünk mérsékelni, hogy egyrészt mindenki kap egy utalványt, amivel 2018. augusztus 31-éig bármikor az új helyszínt ingyen megnézhetik.

A másik lépés, hogy igyekszünk a túra során, bent a reptéren, olyan egyedi élményekkel kárpótolni a látogatókat, amik nem voltak eddig elérhetőek még a mi számunkra sem, és nem lesznek elérhetőek később sem, amikor már az új helyszínen működik az Aeropark. Például a műszaki előtéren megtekinthetnek egy L-410-es repülőgépet és beülhetnek a pilótafülkébe is, egy másik állomása a túráknak a felújítás alatt álló, ideiglenesen lezárt 1-es pálya lesz, ahol látványos fotók készülhetnek a földetérési zónáról, szóval olyan különleges mozzanatokat iktatunk a programra, amelyek azoknak is vonzóak lesznek, akik már részt vettek a reptérlátogatáson.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek