Zaragozából Belgiumba, az óceánon, onnan kamionnal Budapestre: így jönnek meg a CAF-ok

Még tavaly októberben megérkezett a BKK ötvenegy járműves CAF-villamosbeszerzésének Zaragozában összeszerelt első példánya. Azóta a próbafutások és az engedélyeztetések üteme fokozódik, több új villamos már forgalomban is van, az összetett útvonalú szállítások egymást követik Spanyolországból, a járművek másik, nagyobb részét Budapesten szerelik készre. Most a 2265-ös pályaszámú CAF gördült fővárosi sínekre.
Kedd hajnalban megérkezett a legújabb CAF-villamos Budapestre. A magyar fővárosban már jól ismert szerelvénytípus legfiatalabb példánya Zaragozából indult útjára, nem sokkal később vízre szállt, hajóval szállították, majd Belgiumban partot érve egy kamionon utazott egészen Budapestig. A BKV Vasúti Járműjavító Kft. Fehér úti telephelyén gördült le a kamionról, a következő hetekben pedig elvégzik az élesztését, vagyis felkészítését a próbafutásokra.
Több évtizedes hű szolgálatot kezd meg Budapesten minden új villamos azzal a pontosan kiszámított lépéssel, hogy a túlméretes szállítást követően először a budapesti sínekre gurul. Általában éjfélkor történik a határátlépés, hajnali kettőkor pedig már a pesti oldalon az újdonság. Ezt követően előírás szerinti próbafutások és hatósági engedélyeztetési eljárások várnak a járművekre, majd a korai szakaszban minden új CAF a budai fonódó villamoshálózaton találkozik az utasokkal, mivel a Budafok kocsiszín a spanyol alacsonypadlósok otthona, és egyben a CAF garanciális szervízbázisa is.
Minden új CAF érkezése fontos, hiszen ezzel a beszerzési hullámmal 2026 végére a jelenlegi harmincról mintegy negyven százalékra növekedhet az alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban. Az új járművekkel a dél-pesti vonalakon is növekedhet az alacsonypadlós villamosok száma, jelentősen javítva az utazók kényelmét.
A folyamatosan érkező ötvenegy új CAF:
- 34, illetve 56 méter hosszú,
- a korábbinál nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel van felszerelve,
- alacsonypadlós, így a mozgásukban korlátozottak és a babakocsival vagy nagyobb csomaggal közlekedők is könnyebben fel- és leszállhatnak,
- energiahatékony, mert a fékezés során keletkező energiát (hogyha a felsővezeték-hálózat is alkalmas arra) visszatáplálja a hálózatba,
- kialakítása tovább fejlődött a már forgalomban lévő CAF-villamosokéhoz képest: korszerűbb karosszériája miatt megújultak a jármű oldalai, az ajtók és az azokhoz kapcsolódó belső burkolatok.
A budapesti villamosbeszerzésekkel 2021-ig hetvenhárom vadonatúj CAF állt forgalomba. A BKK 2022 novemberében további húsz rövid, majd 2023 márciusában huszonhat rövid és öt hosszú CAF-villamost rendelt meg. A járművek egy részét Budapesten szerelik össze, néhányat pedig még Spanyolországban.
A megújuló járműállomány lehetőséget ad arra, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak, így 2025 végétől többek között az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es vonalakon is tovább bővülhet a kényelmes, alacsonypadlós, légkondicionált villamosok száma.
Az összesen ötvenegy új jármű forgalomba helyezésével a tervek szerint a 2-es, 23-as és 24-es járatcsaládon, valamint az 51A bevonását követően a 62A vonalán is megjelennek a korszerű villamosok, amennyiben a szükséges infrastrukturális beruházások elvégzéséhez az európai uniós támogatás rendelkezésre áll.
További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár további több mint száz új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba. A 2022-ben elkezdett műszaki előkészítés, az egyeztetések, majd az eredményes hatósági eljárás eredménye, hogy tavaly elvi előzetes típusengedélyt szerzett a BKK.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!