Utas a metrókapuk előtt

Kemsei Zoltán   ·   2014.02.11. 12:15
00kicsi

Ahogy a teljes metróépítésnél és -üzemeltetésnél, a jegyellenőrzési rendszerben is a szovjet módit vezették be az 1970. április 3-án megnyílt első metróvonalon. A mechanikus beléptetőkapuk szárnyai (amelyek igen erős összecsapódása több viccnek, kabarétörténetnek, rémtörténetnek szolgált táptalajul) abban az esetben csapódtak össze a gyanútlan utas előtt (csípőmagasságban), ha a menetdíjul szolgáló egyforintost nem dobta be a perselybe. A bérletes utasok a beléptetőautomaták melletti sávban közlekedhettek, itt árgus szemek figyelték az utazási igazolvány meglétét.

Használati utasítás a pénzbedobós beléptetőhöz a 3-as metró elindulására kiadott brosúrából

Mivel a Millenniumi Földalatti állomásait nem állították át erre a rendszerre, a Deák téri összekötőalagútban érdekes rendszer alakult ki. A metró felé megvoltak a forintos kapuk és a bérletellenőrzés, a földalattihoz azonban kényelmesen át lehetett sétálni. A kocsikon ugyanis a hagyományos lyukasztóval találkozhatott az utas, jegyét a véletlenszerűen felbukkanó ellenőrök nézték meg.

A beléptető teljes valójában<br>(forrás: Fortepan, Lovas Gábor)

Az 1968-ban bevezetett, magát a szocializmus árképzési rendszere alapján igen sokáig tartó tarifa 1985. május 1-jén változott, a jegyek ára a duplájára emelkedett. A metró beléptetőit (ekkor már a 3-as metró is javában üzemelt) az alumínium egyforintosról a sokkal súlyosabb „bélásra” állították át, majd alig egy évvel később, 1986. február 1-jétől – talán a további inflációra számítva – a pénzbedobós helyett jegypecsételős gépeket helyeztek üzembe.

Metrólejárat ellenőr nélkül...<br>(Vörös Attila felvételei)

A 2-es metró 2004-ben kezdődött felújításával kapcsolatosan felmerült az ötlet az elektronikus beléptetőrendszerek alkalmazására is. A főváros tervezte is a tender kiírását, ám ez végül meghiúsult – mindenesetre meghökkenést keltett, hogy az egyik pályázó a villamosok oldalán levő, nem kicsi reklámfelületen lelkesen hirdette magát. Aztán mégis maradt minden a régiben, csupán az ellenőrök szaporodtak meg, visszaszorítandó az egyre jobban elharapózó bliccelést. Hogy nyomatékot is adjanak ennek, újabb és újabb biztonsági cégekkel is szerződést kötöttek.

...és biztonsági őrrel

A BKK 2013 júliusa óta a budapesti metróhálózat egyetlen állomásán, a Corvin negyednél (Ferenc körút) tesztel egyfajta elektronikus beléptető rendszert, azonban a jegyek érvényesítésének teljes reformja a legfrissebb hírek szerint csak 2015-ben következhet be.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.