Új buszok és trolik érkeznek jövőre

Istvánfi Péter   ·   2013.12.12. 10:00
00

Ahogy korábban már megírtuk, nemrég újra kiírta a trolitendert a BKK. Idén nyáron egyszer már kiírtak egy közbeszerzési eljárást új trolibuszok vásárlására, ami aztán formai hibák miatt eredménytelen lett. A most kiírt pályázatban a nyárihoz hasonlóan ismét 14 szóló és 10 csuklós jármű szállítására várnak ajánlatot. A szükséges forrásokat biztosító szerződést már 2012-ben aláírták, ennek alapján a beszerzés nagy részét EU-forrásból fedeznék. A 24 járműre szóló tender győztese további 84 opciós kocsi lehívására is számíthat. A kiírás az opciós járműveknek csak a számát határozza meg, a típusát nem, így a BKK-nak lehetősége van tetszés szerinti szóló vagy csuklós trolibusz lehívására.

A pályázaton a legbiztosabb induló a Skoda. A cseh cég több gyártó karosszériájába is kész beszerelni az elektronikáját (SOR, Iveco, Solaris), ezek közül a budapesti tenderen a Solaris karosszériás szóló 26Tr és csuklós 27Tr megjelenésére lehet számítani. A Skodán kívül több gyártó is szoros kapcsolatot a Solarisszal, ezek közül a Szegedről ismerős, szintén cseh Cegelec valószínűsíthető még.

Lehetséges, hogy jövő ősszel már egy BKV-festésű példányról készül hasonló kép

Mivel a kiírás megköveteli az EU típusbizonyítványt, ezért a volt szovjet utódállamok gyártói egyből kiesnek, az egyedüli kivétel az ukrán Bogdan lehet, amelyik nemrég Lengyelországba adott el kocsikat. Neves nyugati gyártók (Hess, Van Hool, Viseon, stb.) ugyan felbukkanhatnak a tenderen, de a magas áraik miatt labdába nem nagyon rúghatnak majd.

Az Ikarus kapacitását jelenleg a szegedi trolibuszok gyártása köti le, nem valószínű, hogy indulnak a megmérettetésen, hiszen ez a néhány kocsi legyártása is vontatottan halad, ráadásul a Skoda inkább a Solarissal karöltve fog indulni. Az Ikarus egyetlen lehetséges partnere a már említett Cegelec lehet, hiszen az SZKT által házilag összerakott első ARC-Ikarus-trolibusz is ezzel a hajtással rendelkezik.

Az Ikarus egyetlen esélye a Cegeleccel való együttműködés lehet, akárcsak a szegedi protókocsi esetében

A leglogikusabb választás egy, már Budapesten ismert és bizonyított típus beszerzése lenne, ez azonban a gyártók (Ikarus és a Ganz-Transelektro) csődje miatt lehetetlen. Ennek ellenére Solaris karosszériás jármű még jöhet, ami szintén hasznos lenne, elég csak az azonos karosszéria miatti kedvezőbb üzemeltetési költségekre gondolni. Mivel azonban a tendernél a legnagyobb súlya a vételárnak van, ezért gyakorlatilag bármelyik pályázó esélyes.

A troli mellett buszok beszerzésére is megjelent nemrégiben egy tenderkiírás, amelyben a BKV várja az ajánlatokat 15+60 szóló buszra. A hajtás teljesen szabadon választott, lehet dízel, hibrid vagy akár elektromos hajtású is. Mivel a pályázatok elbírálásakor a legnagyobb súllyal a jármű vételára számít és csak minimális pluszpont jár a környezetbarát hajtásért, ezért a drágább hibrid és elektromos hajtású járművek felbukkanására nem sok esély van, maradnak a dízelbuszok. Persze ettől még senki nem számítson füstokádó, környezetszennyező buszokra, a kiírás ugyanis megköveteli a legújabb, EURO VI-os környezetvédelmi norma teljesítését.

Pécs után a fővárost is beveszi a Citadell?

A hazai gyártók közül az Ikarus a 15 eladott buszos referencia hiánya miatt egyből kiesik (a Borsod Volánnak eladott tucatnyi kocsi itt nem számít, az ugyanis más kategória). A Rába–Volvo ugyan indulhat, de az alumínium váz, valamint a hibrid hajtás mind árdrágító tényezők, így sok esélyük nekik sincs. A Kravtex viszont ideális pályázó, a Pécsre eladott 15 szóló Citadelllel pont teljesítik a referencia-kitételt. Egyetlen probléma, hogy nincs EURO VI-os motorral szerelt Citadelljük, de még szűk egy hónap van a pályázatok beadásáig, addig sok minden történhet.

Kínai buszok megjelenésétől szerencsére nem kell tartanunk, manapság már senki nem vállalná be, hogy az idehaza is leszerepelt kocsikkal induljon. Ugyanígy kizárhatjuk a szovjet utódállamok gyártóit, a minimális mennyiség miatt nem fogják törni magukat, hogy induljanak. A Mercedes viszont biztos induló, azonban az árérzékenység miatt nem a Budapesten már ismerős Citaro C2-vel, hanem annak jóval olcsóbb, Törökországban összeszerelt változatával, a Conectóval fognak indulni. Szintén várható induló még a Volánbusz legutóbbi tenderén szépen szereplő MAN, esetleg a trolifronton is jól szereplő Solaris.

Mercedes Conecto Szegeden a „régi” 20-as vonalon. Csongrád megye székhelyén jól teljesít, lehet, hogy jövőre Budapesten is megjelenik?

Összefoglalva a nemrég lezárult és még futó tendereket, 2014-ben tehát az alábbi járművek forgalomba állása várható Budapesten és környékén:

 

Frissítés: a cikk megjelenése után a BKK kiírt egy újabb tendert, amiben a elektromos hajtású midibuszokra várnak ajánlatokat, így a fenti listát kéretik kiegészíteni 7+14 új, elektromos midibusz szállításával.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.