Sztrájkolnak a frankfurti marshallerek

Szilágyi Károly   ·   2012.02.26. 21:00
vorfeldaufsicht400

Európa egyik legforgalmasabb repülőterén sztrájkba lépnek a marshallerek és az előtérfelügyelők, illetve a gurulóirányítók egy része, mintegy 200 fő. Álláspontjuk szerint nem tisztességes, hogy a repülőteret üzemeltető Fraport ki akarja zárni őket a bérmegállapodásból, és nem akarja honorálni a többletmunkájukat. A Gewerkschaft der Fluglotsen nevű szakszervezet álláspontja szerint a légiforgalmi előtereket felügyelő, és a repülőgépeket a földön irányító 90 szakembernek sokkal több munkája lett a negyedik futópálya átadása óta. A Fraport álláspontja szerint az ő ajánlatuk megfelel a munka mennyiségének, a frankfurti előteresek ráadásul sokkal jobban keresnek, mint müncheni kollégáik.

A frankfurti reptér a levegőből, bal oldalon az új futópálya

Hivatalosan egyik fél sem közölte a követeléseket és az ajánlatot, de az iho.hu úgy értesült a reptérüzemeltetőhöz közeli forrásból, hogy a szakszervezetek a forgalmi tisztek évi 42 000 eurós fizetését 44 százalékkal növelné, munkaidejüket pedig 9 százalékkal csökkentené; míg az előtérfelügyelők 53 000 eurós éves fizetését 44,5 százalékkal kellene növelni, ezzel együtt a munkaidőt 13 százalékkal csökkenteni álláspontjuk szerint. A munkaadói oldal viszont nem szeretne kétszámjegyű emelést adni, véleményük szerint ajánlatuk így is honorálja az előteresek pluszmunkáját.

Mivel az álláspontok nem közeledtek a csütörtökön kezdődött, de pénteken félbeszakadt bértárgyaláson, vasárnap a szakszervezet ismét sztrájkot hirdetett. Ebben a vitában már korábban is voltak munkabeszüntetések, öt nap alatt összesen 1000 járatot töröltek a világ 7. legforgalmasabb repülőterén. A mostani munkabeszüntetés kapcsán a Fraport előbb 80, aztán 140 járat törlésére számít, elsősorban belföldi és európai járatokat. (A törölt járatok listája itt olvasható.) Mint mondják, sokat tanultak az előző sztrájkokból, és meg fogják oldani a helyzetet. A korábbi munkabeszüntetések okán pluszszemélyzetet képeztek ki és vettek fel az előteres feladatokra, így a sztrájkoknak egyre kisebb hatása volt.

Előteres Frankfurtban - a szakszervezetek szerint a pótmunkaerő egy része lejárt engedéllyel dolgozott

A szakszervezet szerint a friss munkavállalók alkalmazása veszélyeztette a repülés biztonságát, hiszen sokan közülk nem vizsgáztak, vagy rég lejárt engedéllyel kezdtek dolgozni - ezért jogi lépéseket helyeztek kilátásba. Perrel azonban a másik oldal is fenyeget: a frankfurti reptér legnagyobb ügyfele, a Lufthansa, valamint a Ryanair és az airberlin mintegy 3,2 millió euróra perli a német viszonylatban kicsinek számító GdF-et. Valószínűtlen, hogy bármelyik bíróság megítélne ekkora kártérítést, az azonban biztos, hogy egy ennél kisebb összeg megítélése is tönkre tudja tenni az aprócska szakszervezetet, ez pedig óvatosságra intheti az érdekvédőket.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.