Ó, te drága jegy!

Kemsei Zoltán   ·   2015.01.01. 17:00
00kicsi

Nyolcéves időtartamot vett figyelembe az MTI által kiadott táblázat. Eszerint a legnagyobb mértékben a menetjegyek (230-ról 350 forintra, a járművezetőnél váltott jegy 450 forintra emelkedett), legkevésbé a nyugdíjasbérlet ára növekedett. Léteznek úgynevezett lélektani határok az árképzésben: a 2007-es 2950 forintot (a tanuló- és a nyugdíjasbérlet egy árban volt) az emberek hajlamosak „épp hogy több mint kétezer”-nek értelmezni, a háromezer forintos határt – pedig csak ötven forint volt a különbség! – átlépve már a drágulás rettenetes mértékét említették. A bérletárak azonban épp hogy meghaladják (teljes árú), vagy alul is múlják jelenleg a 2009-est. Egy felnőtt, dolgozó, kedvezményre nem jogosult utas 2009-ben 31,3, 2014-től mindössze 27,1 utazás árát vásárolta meg – egy egész hónapra. A tanulóbérleteknél ez 12,3 és 9,8, a nyugdíjasoknál (szűk korosztály, a 62 éves nyugdíjkorhatárt és a 65 év fölöttiek ingyen utazását figyelembe véve) 12,3 és 9,5 utazást jelent.

(forrás: BKK/MTI)

Az árakon kívül a jegyek külleme is jelentősen változott a tárgyalt időszakban. A narancsszínű menetjegyről visszatértek a lilára (egyszer, a sárga és kék villamosjegyek összevonásánál már használták ezt a színt), 2014-ben pedig megjelentek az egységes, hőnyomtatós jegyek, bérletek. Ez utóbbiaknál természetesen a dátum szelvényre pecsételése is megszűnt, és az igazolvány számát (ami nemcsak a régóta ismert bérletigazolvány, hanem személyi, vagy más arcképes száma is lehet) is rányomtatják. Ez az egységes rendszer talán az első lépést jelenti az elektronikus jegy évek óta húzódó bevezetéséhez.

(a szerző gyűjteményéből, és a BKK illusztrációinak felhasználásával)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.