Kész a szlovéniai Vinjan-viadukt

iho/vasút   ·   2024.03.09. 09:00
vinjan_viadukt

A Divača–Koper vasútvonal kulcsfontosságú új műtárgyán – és az új második vágányon – várhatóan 2026-ban indulhat meg a forgalom.

A Szlovénia délnyugati részén létrehozott, 620 méter hosszú viadukt a Mlinarji- és a Škofije-alagutakat kapcsolja össze a Vinjan-völgy felett. A műtárgy építése két éve, 2022 tavaszán kezdődött. A terveket időközben módosították a pillérek számának csökkentése érdekében. A beruházást az Európai Unió 80 millió euróval (jelenlegi árfolyam alapján 30 milliárd forinttal) támogatta.

Az egyvágányú Divača–Koper vaspálya teherszállítási szempontból az egyik legforgalmasabb vonalnak számít Szlovéniában; a sínpár az ország legfontosabb kikötőjéhez, a Luka Koperhez vezet. A vonal kapacitásnövelése elkerülhetetlenné vált, amit egy új, az eredetitől eltérő nyomvonalú pálya megépítésével oldanak meg, mely lerövidíti az utat és megkétszerezi majd a vonal kapacitását. A pályaszakasz a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Spanyolországtól Romániáig húzódó Földközi-tengeri folyosójának kulcsfontosságú része.

A Koper és Divača között hegyi terepen kanyargó új pálya nyomvonala (kép forrása: railfreight.com)

Az olasz határhoz közel, Črni Kalon és Zgornje Škofijén át vezető új vonalszakaszon összesen három viaduktot és nyolc alagutat építenek meg, a projekt teljes költsége átlépi az 1,1 milliárd eurót (bő 400 milliárd forintot).

Az Európai Bizottság szerint az új sínpár számos előnyt fog majd nyújtani a vasúti árufuvarozásnak a térségben, többek között a napi jelenlegi kilencven helyett 231 szerelvény haladhat végig Koper és Divača között, ezzel az áruszállítási volumen a háromszorosára növekedhet: évi 14 millió tonnáról 43 millióra – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a Vinjan-völgy felett átívelő Vinjan-viadukt. Kép forrása: 2TDK / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!

Vasút Nagyvasút

Betoltak vele

iho.hu   ·   2025.04.17. 20:00

Látványos szakaszához érkezett a vasúti infrastruktúra fejlesztése Budapesten: a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezetének fokozatosan juttatják végleges helyére – a hídelem a tervek szerint az esti órákban elfoglalja pozícióját.