Hídomlás Miamiban

Zöldi Péter   ·   2018.03.16. 08:45
hid_hidomlas_baleset_miami_kislid

Ahogy arról több sajtóorgánum is beszámolt, az Egyesült Államokban, Miamiban összeomlott egy, az építés utolsó fázisában lévő gyalogoshíd. A szerkezet egy forgalmas városi út felett kötötte volna össze a Florida International University (FIU) épületeit az út túloldalán elterülő városrésszel. Amint a legelső kommentárok rámutattak, bizarr, hogy éppen az a híd követelt most emberéleteket – jelenlegi jelentések szerint kilencet – melynek a biztonságot kellett volna szolgálnia.

Az előregyártott hídszerkezetet szombaton emelték a helyére, de az átadásnak csak 2019-ben kellett volna megtörténnie, addigra épültek volna meg a hídfőkben a megközelítést szolgáló szerkezetek, készült volna el az akadálymentesítés. A hídnak épült volna egy folytatása is, az úttal párhuzamos csatorna felett, ennek most még nyoma sincsen. A hídon a szerencsétlenség pillanatában csak építőmunkások tartózkodtak, a romok alatt még kutatják az éppen áthaladó autókban található esetleges áldozatokat.

Romok, roncsok (forrás: cnn)

A szerencsétlenség hírére a BDI, tartószerkezetek vizsgálatával foglalkozó cég, mely a hídszerkezet helyére emelését volt hivatott ellenőrizni, eltávolította azt a Twitter-bejegyzést, melyben minden résztvevőnek gratulált a jól végzett munkáért. Mint kiadott közleményükben hangsúlyozták, a cég nem vett részt sem a tervezésben, sem az építésben, valamint semmiféle, cégtulajdonba tartozó felszerelés nem volt a baleset helyszínén.

A híd maga klasszikus terminológia szerint egy alsópályás, rácsos főtartóval kiképzett szerkezet. Különlegességét két tulajdonsága adja: egyrészt homogén vasbetonszerkezetként képezték ki, másrészt a hosszirányú merevséget nem a szokásosan a hídpálya két oldalán végigfutó főtartó adja, hanem a szerkezet középvonalában elhelyezkedő egyetlen merevítőrács.

A hossztartó meglehetősen ritka rácsozású, mindössze tizenkét rácsrúd köti össze az alsó övet (mely egyben gyalogjárdaként szolgál) a felső övvel (mely esővédő tetőt képez a járda felett). A rácsozat ezenkívül aszimmetrikus kialakítású, tehát minden rácsrúd eltérő szögben csatlakozik az alsó és felső övbe, ez a szilárdságot nem befolyásolja, napjainkban szokásos építészeti kezelésmód, elég csak a meglehetősen ismert barcelonai gyalogoshídra gondolni, az Avinguda Diagonal északi végében.

A szélesen, tetőként kiképzett felső öv vízszintes síkú merevségének kulcsszerepe van abban, hogy a híd függőleges síkú főtartója a terhelés következtében nem tud oldalra kivetődni, ez különösen fontos egy ilyen szokatlan, egyetlen középső főtartóval bíró szerkezetnél.

Ha távolból szeretnénk találgatni a szerencsétlenség okairól, akkor a fényképeken található részletek érdekes adalékokkal szolgálnak. Látható, hogy a lezuhant hídszerkezet alsó öve szinte sértetlen, csak azok a törések látszanak rajta, melyeket a földetérés dinamikus behatásai okoztak. Úgyszintén látható, hogy a hídszerkezet két vége sértetlen maradt, éppen csak lebuktak a feltámasztásul szolgáló pillérekről.

Sokatmondó sérülések a hídszerkezeten

A felső övön viszont kétfajta érdekes sérülési nyom is látszik: egyrészt a vasbetonlemezen keresztirányban több helyen is törések, repedések, aprózódások figyelhetők meg, mely arra utal, hogy a felső övben ébredő nyomásnak az anyag nem tudott ellenállni, elvesztette alakját, és így a felső öv megsemmisülése vezetett az omláshoz. Másrészt a rácsrudak mintha átszúrták volna a felső öv lemezét, persze lehetséges, hogy ez csak a földetérés dinamikus hatása miatt történt így. Mindeneste, megfelelően méretezett vasbetonszerkezetnél a szerkezet még meglepően nagy dinamikus behatás esetén is meg szokta tartani az alakját, gondolhatunk itt a helytelen robbantások során egy az egyben a földön végigfekvő vasbetonépítményekre.

Ezért valószínűleg nem járunk messze az igazságtól, ha a tragédia okaként a felső öv elégtelen méretezését, vagy a rácsrudak és a felső öv átszúródás elleni vasalásának hiányosságait nevezzük meg. További érdekes szál a történetben, hogy a baleset előtt a híd több napig állt sérülés nélkül, ez viszont azt a feltételezést erősíti, hogy a fent említett szerkezeti gyengülések már a helyszínen végzett munkák során következtek be, és értek el a tragédia pillanatában kritikus határértéket.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.