Érkeznek a Tramlinkek Potsdamba

A német város közlekedési vállalata, a Verkehrsbetriebe Potsdam (ViP) legalább tizenhárom, teljes hosszban alacsonypadlós villamossal korszerűsíti flottáját, növelve a kapacitást.
A ViP még 2021 decemberében rendelte meg a járműveket a Stadlertől az úgynevezett Krampnitz villamosösszeköttetés finanszírozási csomag részeként. A megállapodás opcionálisan további tizenöt Tramlink vásárlását is lehetővé teszi. A kontraktus a járművek tíz évre szóló karbantartását és alkatrészellátását is magában foglalja, ez az időszak hat évvel hosszabbítható meg. Egy villamos körülbelül 4 millió 670 ezer eurót (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 1,9 milliárd forintot) kóstál, a potsdami önkormányzat és a ViP közötti finanszírozási szerződés pedig 60,8 millió eurót (24,3 milliárd forintot) bocsát rendelkezésre, így az opcionális mennyiségből háromra be is nyújthatta igényét a társaság.
A 42 méter hosszú, 55,9 tonnás villamosok első kész példányát a napokban mutatták be, mely a jelenleg is használt Stadler Variobahn szerelvényeknél körülbelül tizenkét méterrel nagyobb. A Tramlinkek egyszerre akár 246 utast is képesek elvinni, közülük hetvennégyen ülőhelyet is találhatnak. Innovatív technológiájának, környezetbarát tulajdonságainak és magas szintű utaskomfortjának köszönhetően az új villamosok jelentősen hozzá fognak járulni Potsdam fenntartható mobilitásához.
A könnyű, moduláris, csuklós Tramlinkeken oldalanként kialakított két normál és hat kétszárnyú ajtónak köszönhetően az utascsere gyorsan mehet végbe, a belépési magasság harminc centiméter. Az utastérben hetven, a kocsik közötti átjáróknál ötven centiméter szélesek a folyosók. Négy külön tér áll a gyermekkel utazók, valamint a kerekesszékkel, babakocsival vagy járókerettel közlekedők részére. Az üléseknél USB töltőpontokat lehet igénybe venni, a közlekedés komfortját korszerű utastájékoztató rendszer és klimatizált utastér fokozza. A koncepció sima és kényelmes utazást garantál. A mozgásról hat, egyenként száz kilowatt teljesítményű vontatómotor gondoskodik.

A potsdami villamosokat 2023 tavaszán kezdte el építeni a Stadler – a jármű igazi páneurópai termék: a kocsiszekrények a lengyelországi, Środa Wielkopolska-i üzemben készülnek, a folyamatos hajtással ellátott, innovatív forgóvázakat teljes mértékben a spanyolországi Stadler Valencia egység szállítja. Az első váz 2023 májusára készült el, ezt követően a különböző beszállítóktól érkező alkatrészeken, például az ajtókon, a légkondicionáló rendszeren, a vontatómotorokon és a fékrendszeren végezték el sikeresen az első teszteket, melyek után mindössze apróbb módosításokat kellett végrehajtani. Az első jármű készre szerelése az év júliusában kezdődött meg Valenciában, az első két villamos 2024 második felére készült el, 2024 elején pedig a Berlin-Pankow-i üzemben is nekiláttak a további tizenegy jármű összeszerelésének.
Eközben Potsdamban is megkezdték a felkészülést az új járművekhez: 2024 tavaszán módosították a remíz csarnokát, melynek részeként két újabb vágányt is létrehoztak.
Az első kész Tramlink dinamikus tesztjeire az év júliusában került sor a valenciai egységben. A megrendelt tizenhárom szerelvény kocsiszekrényei 2024 szeptemberére készültek el.
Az első két kész villamos idén március közepén futott be Potsdamba, alacsony rakfelületű félpótkocsis kamionokon, Belgiumon át. A remízben való összeszerelést követően még a németországi városban is alapos teszteken kell átesnie a következő hetekben az első fecskéknek, mielőtt menetrend szerinti forgalomba állnának, várhatóan még a nyár előtt. A harmadik járműtől már egyben érkeznek a villamosok, ennek érdekében 2023 novemberében egy autópálya-kihajtót is üzemmé alakítottak át.
A Tramlinket csaknem húsz éve, 2006-ban fejlesztette ki az azóta a Stadler által felvásárolt Vossloh Kiepe spanyolországi, Valencia közelében, Albuixechben található egysége, saját moduláris villamosplaformjaként. A típusból Európa számos városából érkezett megrendelés, többek között a németországi Erfurtból, Jenából és Rostockból, az ausztriai Gmundenből, a svájci Luganóból, Bernből, Genfből, Lausanne-ból, a Limattalbahntól és a Waldenburgerbahntól, az olaszországi Milánóból, sőt még a brazíliai Santosból is – számol be az Urban Transport Magazine.
(Nyitóképünkön az első Tramlink már Potsdamban. Kép forrása: Stadler)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!