A LOT 80 éve Budapesten

iho   ·   2018.07.07. 11:15
cim
Nyolcan év telt el azóta, hogy a LOT Lengyel Légitársaság repülőgépe első alkalommal teljesített közvetlen légi járatot Budapest és Varsó között. A LOT ma ezen az útvonalon öt járatot kínál naponta, idén alakított ki közvetlen légi összeköttetést New York, Chicago és Krakkó irányába, és 2019 februárjában elindítja új járatát a London City Repülőtérre, olvasható a légitársaság jubileumi közleményében, amit a Budapest Airport adott közre.

A LOT első járata 1938 júliusában a Budaörsi repülőtéren szállt le. A magyar főváros már akkoriban is fontos európai célállomás volt a lengyel légitársaságnak. Ezt még ugyanabban az évben egy kísérleti repülés követte az Egyesült Államokba. A II. világháború kitörésekor a Varsó és Budapest közötti kapcsolat megszakadt; az útvonalat a LOT 1949-ben állította helyre, új, Ił-12 típusú, tizennyolc utas befogadására alkalmas repülőgépekkel.

Nemrég került elő a Fortepan-gyűjteményből: a LOT Lockheed Electrája különjáratot teljesít 1938-ban, a magyar külügyminiszter érkezik vele Varsóból Budaörsre

A LOT ma Európa leggyorsabban növekvő légitársasága, Magyarország pedig kulcsfontosságú kelet-közép-európai piacai közé tartozik. „A Magyarországra irányuló járataink nyolcan éves hagyománya jól mutatja, hogy ezt a régiót mindig is nagyra becsültük. Örülünk, hogy a jelenkori operatív kapacitásainkkal a lehető legkényelmesebb menetrendet kínálhatjuk utasainknak, öt járattal naponta a két ország között. Magyarország most még közelebb áll a szívünkhöz, mint korábban bármikor. Hatalmas lehetőségeket látunk ezen a piacon. Reméljük, hogy a New York-i és chicagói hosszú távú járataink elindításával még nem ért véget a LOT dinamikus fejlődése az országban” – mondta Adrian Kubicki, a LOT vállalati kommunikációs igazgatója.

A Budapest–Varsó járatot kényelmes Embraer és Bombardier Q400 típusú repülőgépekkel teljesíti a légitársaság. A hetente négyszer üzemeltetett New York-i (JFK), illetve a heti kétszer indított chicagói járat utasai ultramodern, széles törzsű B787-8 Dreamlinerekkel utaznak, amelyek közül egy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren állomásozik. A London City járatot a LOT külön erre az útvonalra dedikált, speciális lízingszerződés keretében megszerzett Embraer 190 típusú légi járművekkel repüli majd.

Retrofestésű Embraer Ferihegyen: a két főváros között az egyik szokásos típus

A társaság úgy véli, minden esély megvan rá, hogy a budapesti járathálózata a későbbiekben tovább bővüljön. A LOT jelenleg hetven fős repülőgép-személyzetet foglalkoztat Budapesten, akik elsősorban Budapest–New York és Budapest–Chicago viszonylatban teljesítenek szolgálatot. A lengyel légitársaság már korábban bejelentette, hogy 2019 végéig 300 pilótát kíván felvenni a kelet-közép-európai régióból, akiknek egy része Budapesten állomásozik majd. A LOT hamarosan üzleti várót is nyit a budapesti repülőtéren.

A LOT látványos magyarországi fejlődését a 2016 óta sikeresen működő nyereséges növekedési stratégiája tette lehetővé, amely alapján célja, hogy a kelet-közép-európai régió első számú légitársaságává váljon. Jelenleg a LOT Európa leggyorsabban növekvő légitársasága. 2017-ben utasforgalma meghaladta a 6,8 milliót, ami huszonöt százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Idén a cél 9 millió utas elérése, 2019-ben pedig a 10 milliós határ átlépése, a dinamikus fejlődés fenntartása érdekében.

Budapesttől még tovább: a társaság egyik 787-ese nálunk állomásozik és repül a tengerentúlra

A LOT hetven modern repülőgéppel rendelkezik (partner légitársasága, az észt Nordika flottájával, illetve a román Blue Air-től lízingelt légijárművekkel együtt), és összesen százegy menetrend szerinti járatot kínál, köztük Varsóból közvetlenül New York, Chicago, Los Angeles, Torontó, Peking, Szöul, Tokió és Szingapúr irányába, Budapestről pedig New Yorkba és Chicagóba.

2019 végéig további négy B787 Dreamliner csatlakozik a gépparkhoz, melynek révén a légitársaság összesen tizenöt ilyen típusú repülőgéppel büszkélkedhet majd. A közeljövőben további keskeny törzsű Boeing 737 MAX 8-asok szállítása is várható; a jövő év végére – a jelenlegi négyhez képest – tizenkét ilyen jármű lesz a flotta része. 2018 júliusában fog teljesülni egy hat Embraer 195-ösből álló megrendelés, a korábban említett négy Embarer 190 pedig ez év végéig csatlakozik a gépparkhoz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.