Zsúfoltság az Új Selyemúton, késésekkel kell számolni az eurázsiai fuvarozásban

iho/vasút   ·   2023.01.02. 12:00
koljadicsi_terminal

A szállítási folyosó északi, Kína–Oroszország–Fehéroroszország (Belarusz) útvonalának határátmeneteinél és vasúti teherfuvarozási termináljainál jelentős fennakadások tapasztalhatók.

A Kínát Oroszországgal összekötő fuvarozási útvonalon mostanában kialakult torlódásban elsősorban három határátkelő érintett: a kazah–kínai határon fekvő Dosztik és Altinkol, valamint a kínai határnál található mongóliai Dzamin-Űd. A terminálok közül a moszkvai Electrougli és Vorsino, valamint Fehéroroszországban a minszkin Koljadicsi terminálok néznek szembe hasonló problémákkal, melyek miatt a létesítményeknél akár még az újabb vonatok fogadása is leállhat egy időre.

A Neptune Logistics logisztikai vállalat információi alapján Altinkolnál már javul a helyzet, az utóhatásokat azonban erősen érzik a cégek: a vonatok átrakodási ideje tizenkét napnál is többet vehet igénybe. December legvégén körülbelül 4650 konténer várt átrakodásra az altinkoli terminálnál. A Mongólia és Kína Belső-Mongólia tartománya határán fekvő Dzamin-Űd-i határátmenetnél sem annyira vészesek a körülmények: a torlódás öt nap vagy akár annál is több késést okoz. Ugyanez a helyzet a dosztiki terminálnál, ahol egy elromlott portáldaru lassítja a rakodás sebességét, és okoz ezzel késést.

A logisztikai cég szerint a fő probléma Oroszország moszkvai régiójában áll fenn, ahol több terminál is küzd a túlzsúfoltsággal, például az electrougli és a vorsinói. Előbbinél az érkező vonatoknak három napnál is többet kell várakozni a terminálon kívül a belépésre, a konténerek átrakodása pedig további két–három napot vesz igénybe. Vorsinónál ráadásul még csak most fokozódik a helyzet: kétnapnyi terminálon kívüli várakozást követően két–három nap átrakodás vár a fuvarokra. A forgalom további alakulásának előrejelzése sem ad okot az optimizmusra: a még nagyobb zsúfoltság megakadályozása érdekében a létesítmény január 1-je és 15-e között már nem fogad új szerelvényeket Korgasz és Alasankou felől. Más moszkvai termináloknál, például a szeljatinóinál és a hovrinóinál, átlagosan háromnapnyi késés alakul ki, ezek hatása viszont nem annyira látványos.

Fehéroroszországban, Minszk környékén a Koljadicsi terminál küzd a zsúfoltsággal: a létesítményen kívül és belül is nagyjából három-három nap restanciát szenvednek el a vonatok. Ha egy útvonal több kulcsfontosságú helyszíne is gondokkal küzd, az a teljes ellátási láncra hatással van. Ezért a Neptune Logistics azt tanácsolja a vállalatoknak, hogy Oroszországban és Belaruszban is válasszák ki célállomásaikat, és eközben garantálják a járművökön található dokumentumok pontosságát a szállítás előtt, és azokat időben juttassák el a gyors vámkezelés érdekében, elkerülve a hosszú várakozási időt vagy késleltetést – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkon konténerrakodás zajlik a Minszk környékén található Koljadicsi terminálnál. Kép forrása: Belintertrans / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Kutatás-fejlesztés Röviden

Együttműködik hazánk Kazahsztánnal a digitalizációban és a műszaki fejlesztésben

iho   ·   2024.11.21. 18:45

Kaszim-Zsomart Kemeluli Tokajev, a Kazah Köztársaság elnökének hivatalos magyarországi látogatásának részeként kerekasztal-beszélgetést rendeztek magyar vállalatok képviselőinek és a kazah delegáció részvételével. Az esemény fontos lépés volt a kétoldalú együttműködés erősítése és a digitális technológiák és műszaki fejlesztések kilátásainak megvitatására.