Zöld-sárgák a 4-esen

Vörös Attila   ·   2014.01.15. 19:45
0000IMG_9476__140114_Tokod__M40201_GYSEV--__400

Írtunk néhány cikket az utóbbi időben a 4-es (Almásfüzitő–Tokod–Esztergom) vonal forgalmáról. Amilyen gyér a személyszállítási szolgáltatás, a teherforgalom a hasonló – dízeles, mellékvonali jellegű, valaha szebb időket megélt – vasútvonalakhoz képest kifejezetten erős. Az ipar még számos településen él, és a vasutat is használja, a hét szinte minden napján találkozhatunk tehervonatokkal.

A fuvarok nagy része a Rail Cargo Hungariáé, a cég tolatós tehervonatokkal és irányvonatokkal egyaránt operál. Szinte minden hétköznap elindul egy hosszú autószállító vonat az esztergomi Suzuki-gyárból, a Lábatlant, Nyergesújfalut, Tokodot és Dorogot kiszolgáló tolatós is mindennapos. A Cargo vonatait remot Dácsiák húzzák, kivéve, ha a szerelvény hossza vagy tömege megköveteli a nagyobb mozdonyt.

A mindennapos meneteken túl vannak heti rendszerességgel vagy havi néhány alkalommal járó tehervonatok is. Többnyire keddenként találkozhatunk Dorogon a GYSEV Púposával, a zöld-sárga vasúttársaság dízele a Preymesser dorogi raktárába húzza az acéllemezekkel rakott vagonokat. A 2006-ban épült Preymesser raktár fedezi a Suzuki-gyár teljes acéllemez-szükségletét. Az irányvonat Almásfüzitőtől korán reggel, néha délelőtt indul el, kirakás után pedig késő délután vagy kora este közlekedik. A Púpos két menetben továbbítja a húsz vagont a Preymesser iparvágányára, ez Dorog és Leányvár között a nyílt vonalból ágazik ki.

A GYSEV 401-es Púposa húzza a Preymesser iparvágányára az acéltekercsekkel rakott vonat első felét<br>A képre kattintva galéria nyílik!<br>(fotók: Vörös Attila)

Egy másik zöld-sárga társaság, a PSŽ a lábatlani cementgyárba húz tehervonatokat. Az idén 146 éves gyárat 2013 októberében a Holcim megbízásából az Alcufer elkezdte lebontani, az elavult technológia és az építőipar válsága megpecsételte a nagy múltú üzem sorsát. A bontás szisztematikusan halad a Duna felé eső épületegységek irányába. Amíg a csomagoló megvan, érkezhet még cement vasúton is. A PSŽ vonatai ugyanis Komárom országhatáron át Szlovákia felől érkeznek rakottan, és üresen távoznak... A tehervonatokat többnyire egy vagy két 740-es Kocúr húzza, de a PSŽ egyetlen Búvárja is többször megfordult már a portartályos vagonokkal.

Almásfűzitőhöz érkezik a PSŽ 826-s Kocúrja üres cementvonattal

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek