Völner Pál: használatarányos útdíj 2013 júliusától
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta, hogy a napokban nyilvánosságra kerülő kormányhatározat szerint 2013. július 1-jétől valósággá válhat a használatarányos útdíj régóta dédelgetett elképzelése. Még az idén megkezdik a rendszer kialakítását, amihez műszaki oldalról járműveken elhelyezendő fedélzeti berendezésekre, pénzügyi oldalról pedig az elszámolás és a díjbeszedés intézményi hátterének rendezésére lesz szükség.
A kormány és a Nemzetgazdasági Minisztérium éves szinten 150 milliárd forint többletbevételre számít az elektronikus útdíjból, így 2013-ban rögtön 75 milliárd forinttal számol a konvergenciaprogram. Az országon áthaladó közúti tranzitforgalom költségei az államtitkár szerint nyolcszorosára növekednek, ami a vasúti áruszállítás pozícióinak drasztikus javulását eredményezi.
Az megtett úttal arányos útdíj fizetésére a minisztérium tervei szerint azok az autósok is áttérhetnek majd, akiknek az időalapú, legkevesebb tíznapos matrica túl drága alternatívát jelent. Összességében a közútfenntartás önfinanszírozóvá tételét várja a kormányzat az új útdíjtól.
Hosszú ideje szerepel a használatarányos útdíj a kormányzat tervei között. Völner az Indóháznak adott 2011. augusztusi interjújában már 2012 elejére ígérte a rendszer bevezetését. Ezúttal úgy tűnik, hogy a közlekedéspolitika szempontjai egybevágnak a nehéz helyzetben lévő állami költségvetés forráshiányával.
Völner Pál a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatban elmondta, hogy a jelenlegi 24-ről összevonásokkal hat-nyolcra csökkentenék a Volán-társaságok számát.
Változásokra számíthat a MÁV csoport is: többek között uniós nyomásra intézményileg is külön vállalatba szervezik a MÁV Zrt. pályavasúti üzletágát. Kiadáscsökkentésről is beszélt az államtitkár: megfontolás tárgyává teszik, hogy szükség van-e 1500 alkalmazottra és 1200 személyautóra a vasúttársaság központi adminisztrációjában.