Pálfordulás Brüsszelben

Hörcher Dániel   ·   2011.10.21. 10:11
horcher-kiskep

Az Indóház és az iho.hu hasábjain az elmúlt két évben gyakran szembesítettük a magyar vasút- és közlekedéspolitika vezetőit az első vasúti csomagban foglalt elvárásokkal. Miért a személyszállítási piacon erőteljes pozícióban lévő MÁV Zrt.-től, tehát az egyik versenytárstól kell infrastruktúra-szolgáltatásokat vásárolniuk a magyar vasúttársaságoknak? Az első vasúti csomag be nem tartása miatt Magyarországnak több más tagországgal együtt Luxemburgban, az Európai Bíróságon kellett megvédenie magát.

Völner Pál, az NFM államtitkára már az Indóháznak adott júliusi interjújában is arról beszélt, hogy küszöbön áll az infrastruktúra és az operátori funkciók szervezeti szétválasztása. Végül szeptember 30-án lebbentette fel a fátylat a független magyar pályavasút jövőjével kapcsolatban: a személyszállítás egy az egyben a 2012-ben létrehozandó közlekedési holding asztalára kerül, így a MÁV Zrt. egyetlen feladata a pálya- és vagyonkezelés lesz.

Nem sokkal azután, hogy fellélegezhettünk a luxemburgi szankciók elmaradása miatt, most drasztikus fordulat állt be az európai vasútpolitikában. Az Európai Parlament közlekedési bizottsága (EP TRAN) a közelmúltban felülvizsgálta az első vasúti csomagot és az első olvasatban október 11-én elfogadott jelentése már nem tartalmazza a független pályavasútra vonatkozó elvárást.

Hogy mi áll a pálfordulás hátterében? Nem nehéz felbecsülni az eredeti elképzelések ellen küzdő lobbierők nagyságát: többek között Franciaország, Belgium, Németország és Olaszország sem tett eddig eleget az uniós elvárásnak, hogy csak a legnagyobb befolyással bíró tagállamokat említsük. Maga az Európai Tanács sem foglalkozott a szétválasztás kérdésével, így az EP enyhülése minden bizonnyal közelebb fogja hozni az uniós intézmények közötti harmóniát.

Ha a felülvizsgált vasútcsomagok már nem tartják szükségesnek a vasúti infrastruktúra szervezeti függetlenségét, akkor mi biztosítja a vasúti liberalizáció alapfeltételének tekinthető diszkriminációtól mentes hozzáférést a pályavasúti szolgáltatásokhoz? A szabad versenyt továbbra is szívügyének tekintő Európai Parlament jelentése a független felügyeleti szervek megerősítésére tesz javaslatot. Felveti egy európai szintű felügyelőtestület létrehozásának gondolatát is, amely megvédené a kisebb magánvasúti vállalatokat az állami holdingokban rekedt pályavasutak versenyt korlátozó lépéseivel szemben.




Kapcsolódó hírek