Villamossal a kórházba

iho   ·   2017.08.10. 13:45
00kicsi

Az alaphírben – különösen profilunkat tekintve – sok érdekesség nincs, a Magyar Időkre hivatkozó Index portál tizenegy milliárd forintos uniós forrásról ír, amelyet a kórházak fejlesztésére fordítanának. Azonban – és itt lép a képbe a villamos – a zöldmezős beruházással megvalósuló dél-budai szuperkórházhoz a kötöttpályás közlekedés kiépítését is kapcsolják.

A régi budaörsi végállomás helye egy 1966-os térképen. Dobogó városrész a jobb felső sarokban, a zöld ponttal jelzett jelenlegi végállomás alul látható

Az eddig kevéssé ismert Dobogó városrész az M1-M7-es autópálya mentén található, szinte teljesen beépítetlen, így tömegközlekedéssel sem ellátott területe. A leendő nagy kórházhoz azonban a közösségi közlekedési kapcsolatot is mindenképp létre kell hozni, a nagy utasszám miatt feltétlenül kötöttpályával.

Amikor még Budaörsre villamos járt...

Mivel a 4-es metró további nyugati irányú meghosszabbítása (és sajnos a keleti is) már hamvába holt ötlet (pedig praktikussága ez esetben megkérdőjelezhetetlen), maradnak a környékbeli villamosvonalak. A Kelenföldi pályaudvarig közlekedő 19-esen, 49-esen, valamint a pályaudvart hamarosan elérő 1-esen kívül (itt az új pálya építése mellett a vasutat is át kell hidalni valahogyan) a 41-es is szóba került, mint megoldás, igaz, a jelenlegi végállomástól történő továbbépítés hatalmas kerülőre kényszerítené az intézménybe utazókat. Kérdés az is, hogy a kórház várható utasforgalma (dolgozók, betegek, látogatók), valamint a villamos 2000-től 15 000-főig terjedő, óránkénti és irányonkénti férőhelyszámítása alapján érdemes-e egyáltalán ebben a közlekedési eszközben gondolkodni? Ez a megoldás egyfajta kényszernek tűnik, hogy a Kelenföldön már kiépült és szarvashibái ellenére mindenképpen véglegesnek szánt végállomáskomplexumhoz, és az azt érintő területekhez ne kelljen még egyszer hozzányúlni. Pedig a hatalmas erőfeszítéssel kiépült csomópont éppen a térség egyik legfontosabb problémájára nem ad választ: nem töri át a vasút és az autópálya bevezető szakaszának kordonvonalát, így a Budaörsi út menti városrészek majdnem ugyanúgy el vannak vágva a XI. kerület karnyújtásnyira lévő központjától, mint annakelőtte.

Az alibivillamos pedig erre a kérdésre nem ad választ, sőt, tartósítja ezt az állapotot. A Bartók Béla úti villamosvonal már többször vizsgált és lerajzolt meghosszabbítása a vasútvonalon túl pedig vörös kendő a budapesti közlekedéstervezés szemében: elvégre hogy néz az ki, hogy a villamosnak sikerül a vasút túloldalára kerülnie, a metrónak ellenben nem?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.