Villamos drót nélkül Nizzában
Szombaton megnyílt Nizza (Nice) második villamosvonalának első szakasza, a CADAM és Magnan között (lásd térkép!). Az új vonal idén év végére eléri a repteret is – ahova amúgy Budapestről is jár a Wizz.
A villamosvonal teljesen felsővezeték-mentes, a világon az első, ami az Alstom új SRS megoldásával épült ki. A villamosok a megállókban 20 másodperc alatt, az utascsere idejét kihasználva töltődnek fel a következő megállóig elegendő energiával, a két megálló között kizárólag a tárolt energia hajtja őket. A fékezésből is visszatáplálnak, az energiaigény mintegy 30 százléka innen származik.
A járművek orrának dizájnjáról és színéről a nép döntött, Ora Ïto formatervező nyertes munkája az amúgy jól ismert 44 méter hosszú Alstom Citadis új nizzai formaterve.
A 11 kilométeres vonal a belvárosban a föld alatt halad majd – ezt a szakaszt csak jövőre nyitják meg. A felszíni szakaszán közúti sávok elvételével építik ki az új vonalat, teljes utcákból tiltják ki az autóforgalmat, a közterüleket a francia szokás szerint faltól falig felújítják, ahol lehet, füves vágányokat telepítenek, és összesen 2400 fát ültetnek. A teljes új vonal 11 kilométer hosszban új járművekkel és teljesen innovatív technológiával mintegy 720 millió euróba kerül (237 milliárd forint) – ezt a város, a megye, a régió, a francia állam, a nizzai reptér és az EU közösen fizeti.
A vonalra napi 140 ezer utast várnak. A követési idő 3 perc lesz, a reptérről a belváros túlsó végén található kikötőhöz 26 perc alatt érnek majd a villamosok. Nizza tengerparti főútján napi 20 ezerrel lesz kevesebb autó a forgalomcsillapítás és a villamos vonzereje nyomán.
(A cikk szövege először Vitézy Dávid Facebook-oldalán jelent meg.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!