Végső visszaszámlálás
Kiadták az Olaszország és Franciaország között összeköttetést teremtő, az európai mediterrán korridorhoz tartozó Torinó–Lyon vasúti bázisalagút olasz oldali szakaszának kivitelezési engedélyét a munkálatokat végző konzorciumnak.
Ezzel a lépéssel a projektgazda TELT (Tunnel Euroalpin Lyon Turin) az összes szerződést megkötötte az 57,5 kilométeres alagút létesítésére. Az összesen 1,1 milliárd euró értékű projekt kivitelezésre létrejött, tendernyertes konzorcium vezetője az az olasz, utak, autópályák, vasutak és hidak építésére specializálódott Itinera. Partnerei a francia Spie Batignolles és az olasz Ghella, mindkét cég mélyépítési szakértő. A Ghella már 2022 óta érdekelt az alagút francia oldalán folyó munkálatokban.
A szerződésben foglalt kivitelezés időtartama 91 hónap, tehát a a Mont Cenis bázisalagút üzembehelyezése 2030–2031-ben között várható. A Torinótól nyugatra fekvő Susa-völgyig tartó szakasz megépítése keretében 28,5 kilométernyi alagutat jövesztenek, és a munkálatok során várhatóan több mint 2,3 millió köbméternyi anyagot távolítanak el. A TELT szerint ennek a mennyiségnek akár a hatvan százalékát is építőanyagként lehet felhasználni.
A Torinó és Lyon között a mediterrán vasúti folyosó megvalósítása keretében létesítendő új TEN-T vasútvonal elleni viták és tiltakozások ellenére a közelmúlt eseményei megmutatják, milyen kulcsfontosságú lehet ez az infrastruktúra. A közelmúltban például egy földcsuszamlás miatt bezárták a Frejus-vasutat, a fő vasúti összeköttetést Olaszország és Franciaország között. Az ilyen események kevésbé valószínűek, ha az alagút elkészül, mivel az infrastruktúra jobban védett lesz a földcsuszamlások és más természeti jelenségek ellen.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!