Végre nekiláttak bekötni az Érd–Érd alsó összekötővonalat

Vörös Attila   ·   2022.10.11. 15:00
17850_T20V8446_221011

Az egész 40a-projekt első elemének kellett volna lennie ennek a megépítése, végül a legutolsó lett...

Irdatlan földmunkával járt a 40a vasútvonalon álló Érd vasútállomást a 30a vonallal Érd alsó megállóhely előtt összekötő alig másfél kilométernyi vasútvonal megépítése. A projektre kiírt közbeszerzés győztesét 2018. októberében, négy éve hirdették ki, a V-Híd 8,6 milliárd forintos árajánlata nyert. A munkát el is kezdték, a zöldmezős beruházás némi ingatlankisajátítási hercehurcával megindulhatott. A földmunkán kívül a Balatoni út fölötti új műtárgy az érdekessége az összekötővágánynak. Talán mindenki emlékszik arra a balesetre, amikor a Train hungary mozdonya még híd hiányában majdnem a mélybe zúgott itt, miután Érd állomásról engedély nélkül megindult és áttörte a(z akkor még) csonkavágány bakját...

Emelés Érden éjjel (fotók: Vörös Attila)

A jó hír az, hogy már van híd, van vágány, vannak felsővezetéktartó oszlopok is, igaz, ez a jelenlegi állapot már két éve is megvolt. A következő fejleményre két évet kellett várni, ezen a héten kötik be ugyanis a vonalat a 30a vonalba egy egyhetes vágányzár keretében. A 30a vonalon néhány napig az egyik, néhány napon pedig a másik vágány lesz kizárva a forgalomból, két éjszaka pedig mindkét vágány a munkásoké. A személyszállító vonatokat a Tárnok–Érd elágazás vonalon a 40a-ra terelik át a fehérvári vonalról, a gyékényesi tehervonatok pedig Dombóváron át közlekednek a pécsi vonalon. Ezt kihasználva a MÁV Nagykanizsa és Balatonszentgyörgy között is páylakarbantartást végez – íme egy jó példa a munkák értelmes szinkronizálására!

2020 tavaszi állapot. Elég hasonló most is, az aláverőgép azóta már rég végzett a munkájával

Maga az összekötővágány viszont az ellenkezője, bár ez valósul meg végül legkésőbb a 40a beruházásból, a szakma egybehangzó véleménye szerint ezzel kellett volna kezdeni, hogy a későbbi kizárásoknál könnyebben lehessen a forgalmat szervezni. Talán csak a vasútbarátok örvendeztek annak, hogy a 40a kizárás idején a tehervonatok nem tudtak végül erre jönni, és Dunaújváros, Dufi, Szabadegyháza, Dunaföldvár és a dombóvári/pécsi oldal összes tehervonatát Székesfehérvár–Börgönd felé terelték, jó kis dízeles paradicsomot teremtve majdnem két évre a környékre.

A mostani vágányzár hétfőn kezdődött, a kitérők és alkatrészeik első felét hétfőről keddre virradó éjszaka daruzták a helyükre. A szolnoki Kirow darut egy Szili vitte el Tárnokig, a kitérőket pedig hagyományosan a Retrack szállította le a gyöngyösi üzemből a célterületre. Lesz még egy lyen kör, vasárnap éjjel daruzzák a kitérők második felét, az lesz a másik teljes kizárásos éjszaka a 30a vonalon.

A Retrack bérelt Suttogója az éjszakában. Valóban ő volt az egyik leghalkabb résztvevője az éjszakai munkáknak

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyarok az InnoTranson, 2024-ben is

iho/vasút   ·   2024.09.24. 11:00

Habár klasszikus magyar vasútijármű-gyártó nem reprezentálja magát idén Berlinben, számos hazai cég bemutatja portfólióját, többek között a Ganz Motor, a debreceni Grampet, a Prolan és a V-Híd is, a Bus Display-en pedig megtaláljuk az Ikarust.