Végleges: a Škoda Group szállít akkus villamos motorvonatokat a ČD-nek

Korcsmáros Gábor   ·   2024.06.12. 12:00
bemu

A tizenöt zöld RegioPanter szerelvényért 3,5 milliárd koronát fizet a cseh állami vasúttársaság.  

Hosszú huzavona után végre kijelenthető, hogy sikeresen lezárult az akkumulátoros-villamos regionális motorvonatok beszerzésére irányuló versenypályázat, amit még másfél évvel ezelőtt hirdetett ki a Cseh Vasutak. A bonyolult versenypályázaton, amelyen több műszaki paramétert is megváltoztattak, jobban mondva enyhítettek az elvárásokon, végül csak a cseh járműgyártó maradt. Így a pilseni Škoda gyárthatja a Cseh Vasutaknak a morvasziléziai kerületbe szánt akkumulátoros-villamos motorvonatokat.

A kontraktus értéke 3,5 milliárd korona (több mint 54 milliárd forint), így a ČD egy szerelvényért 233 millió koronát, azaz körülbelül 3,6 milliárd forintot fizet ki a gyártónak. A szerződés értelmében aaz akkus villamos motorvonatok tizenöt évre szóló szervizelése, valamint a személyzet oktatása is a gyártó feladata. Az egy járműre eső összegnek körülbelül egynegyede a jármű karbantartására és pótalkatrészekre esik. Ha ezt levonjuk az árból, akkor az egy járműért fizetendő összeg 175 millió korona, azaz 2,7 milliárd forint. Ez az ár tizenöt százalékkal több, mint az egy évvel korábban kialkudhatott ár lett volna, ha nem húzódik el a tender. 

Most a Cseh Vasutak azzal büszkélkedik, hogy ő az első személyszállító vasúttársaság Csehországban, amely olyan duális üzemű villamos motorvonatokat üzemeltethet a regionális közlekedésben, amelyek áramellátása vagy a felsővezetékből, vagy akkumulátorból történik. Ezzel jelentősen csökkenthető a vasúti közlekedés karbonlábnyoma a nem villamosított vasútvonalakon is.

A RegioPanter motorvonat-családhoz tartozó, kétáramnemű szerelvények kapacitása 150 ülőhely lesz, beleértve az első osztályú szakaszt is. ETCS vonatbefolyásoló rendszer fedélzeti része már gyárilag benne lesz. Az első új akkus szerelvények optimális esetben 2026 novemberében kerülhetnek a megrendelőhöz. A „zöld Panterek“ a következő vasútvonalakon közlekednek majd: Ostrava–Opava–Krnov, Ostrava–Suchdol nad Odrou–Nový Jičín (munkanapokon), Ostrava–Budišov nad Budišovkou (hétvégéken), Ostrava–Český Těšín–Frýdek-Místek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.