Vasúti újjáéledés Srí Lankán
Huszonhárom év szünetet követően a napokban vehették fel újra a vasúti forgalmat Srí Lanka úgynevezett északi vasútvonalának egy részén, a 106 kilométer hosszú Madawachchi–Talaimannar vonal Madawachchi–Madhu Road szakaszán. A 43 kilométernyi, felújított pályát az ország gazdaságfejlesztési minisztere és India colombói főbiztosa avatta fel.
A vonalon a vasúti közlekedés még 1990 júniusában a polgárháború miatt állt le. A harcok hatalmas károkat okoztak a sziget északi részén, így a Madawachchit Talaimannarral és a Kankesanturaival összekötő vonalakban is. A két vasútvonal jelenleg az indiai Ircon vállalat segítségével újul meg, a munkálatokhoz az indiai kormány 800 millió dolláros hitelt ajánlott fel; ebből az összegből hat új, 120 kilométer per órás sebességgel használható dízel motorvonat is érkezik a megfelelő szolgáltatási színvonal biztosításához. Az International Railway Journal információi szerint a két vonalon a tervek szerint 2014 márciusától lehet teljes üzem.
Megkezdték a szigetország fővárosától, Colombótól a közel százezres Gallén át Mataráig 156 kilométer hosszan futó, nem villamosított, úgynevezett parti (vagy déli) vasútvonal meghosszabbítását is. A vonal egy részét a 2004-es szökőár elmosta, azonban újjáépítették, a Kalutara és Matara közötti szakaszt pedig 2011–2012 folyamán újították fel. A rekonstrukció óta a szerelvények akár száz kilométer per órás sebességgel is haladhatnak, ennek köszönhetően a főváros és Matara közötti, 3 óra 40 perces menetidő lényeges mértékben, mindössze két órára csökkent.
A vonal 115 kilométernyi, a déli partnál található Kataragamáig történő meghosszabbításához Srí Lanka kormánya kínai hitelt vesz igénybe. A kínai Export-Import Bank egy kedvező feltételeket biztosító, 278,2 millió dolláros hitelcsomagot nyújt az építkezések finanszírozásához. A húsz év alatt visszafizetendő kölcsön kétszázalékos éves kamatozású, valamint magába foglal egy ötéves türelmi időszakot is.
Az összeget elsősorban a pályaépítés első fázisánál, a Matara és Beliatta közötti, 26,8 kilométeres szakasz létrehozásához használják fel. Itt a munkálatok már jelenleg is zajlanak, sőt a Nilvala Ganga folyó feletti vasúti híd is megépült. A következő fázishoz, azaz a 48 kilométer hosszú Beliatta–Hambantota szakasz kivitelezéséhez 363 millió dollárra lesz szükség az elfogadott megvalósíthatósági terv alapján. Az utolsó szakaszt a Hambantotától Kataragamáig tartó, 39,5 kilométernyi pálya megépítése jelenti – adja hírül az International Railway Journal.
A cseppformájú Srí Lanka 1449 kilométeres vasúti hálózata széles, 1676 milliméteres („indiai”) nyomtávval épült ki. A vasúti szolgáltatást a The Sri Lanka Railway (vagy másik nevén Ceylon Government Railways) biztosítja, országosan naponta háromszáznál is több vonattal. A húszmillió lakosú szigetország vasútját nap mint nap háromszázezernél is többen választják.