Varsó Modlin visszavárná a légitársaságokat
Tavaly nyáron még arról írtunk, hogy az új varsói légikikötő két nagy low-cost cég csataterévé válik. Ez persze egyben azt is jelentette volna, hogy maga a reptér csak nyer a konkurenciaharcból, és egyre nő majd a forgalma. Az legalábbis érdekes volt, hogy tavaly ősszel még negyedórás különbséggel indult a Ryan és a Wizz járata innen Budapestre.
Ehhez képest a pályát december végén egészen júliusig lezárták, és a mostani hírek arról szólnak, hogy kérdéses, visszatérnek-e a forgalom túlnyomó többségét produkáló cégek, vagy ottmaradnak a Chopin nemzetközi repülőtéren. Mi történt Modlinnal, ezzel az ígéretes másodlagos légikikötővel?
A Varsói Szerződés időszakában szovjet és lengyel katonai repülőtér működött a Varsótól 35 kilométerre található bázison. A támaszpontot bezárták, majd a 2000-es évektől egy alternatív repülőtér megépítése foglalkoztatta a megye vezetőségét és a befektetőket egyaránt.
Az ötlet jó volt, hiszen a dinamiusan fejlődő Varsó Chopin repülőtéren elmaradásban voltak az infrastukturális fejlesztések, a fapados légitársaságok pedig már bontogatták szárnyaikat Európa nyugati felében. Egy olcsón kiépített és olcsón üzemelő repülőtér mind a nemzetközi, mind a Lengyelországra jellemző belföldi forgalomban is sikeres lehet. A területen pedig adott volt a 2500 méter hosszú és 60 méter széles futópálya, a gurulóút-rendszer, és részben az előtér is. Ez pedig megfelelő a 737-es és A320-as típusok kiszolgálására.
A fapados láz 2004-ben vette kezdetét Lengyelországban, a Wizz Air legelső járata is Katowice repülőteréről indult, 2004-ben. Centralwings néven a LOT is alapított fapados légitársaságot, de 2009-ben már nem tudta finanszírozni a veszteséges működést, így ez megszűnt. Ma pedig a Wizz Air és a Ryanair harca jellemzi az országot, így Varsót is.
A fapados cégek Varsó központi repülőterét, annak is az Etiuda névre keresztelt déli szárnyát használták 2009-ig, majd az új terminálok fokozatos átadásával szétoszlottak a Chopin repülőtéren.
A 2012-es foci-EB odaítélése tette valószínűvé azt a forgalmi lökést, amely miatt érdemes volt előkészíteni a második varsói repülőteret. A korábban többször eltolt projekt 2008-ban zöld utat kapott, majd a pályáztatások elhúzódása után 2009-ben jelentették be a győztes építőt. Ekkor még 2010-es indulást terveztek, de csak 2012 nyarára készültek el az új terminálépület mellett a szükséges fényberendezések, radarok és kommunikációs eszközök. Sőt, nem sikerült az EB-re üzembe helyezni a repülőteret, mert a kontinens torna júniusban zajlott, miközben a repülőtér csak 2012. július 16-án nyílt meg.
A két rivalizáló fapados cég átköltözött Modlinba. Sajnos az új infrastuktúra csak a terminál épületét jellemezte, így szinte rögtön éles kritikák illették a repülőtér üzemeltetését. A drága taxi és a közösségi közlekedési kapcsolat problematikája zavarta a fapados utasokat.
Ugyan korszerű PESA gyártmányú motorvonatok közlekedtek Varsó belvárosából Modlin állomásig, de onnan még autóbusszal kellett a repülőtérig eljutni, és ez nem volt épp leányálom. A két rendszer hangolása nem volt tökéletes sem menetrendileg, sem kommunikációban, sem díjszabásilag, ráadásul gyakran nyomorogni kellett az autóbuszokon.
A légitársaságok kiszolgálása sem volt tökésletes, a fapados cégek elégedetlenek voltak, az alkalmazott árakat sokalták. A szakmában olyan hírek is napvilágot láttak, hogy repülésbiztonságot komolyan veszélyezetető hibákat vétett a földi személyzet. Egy induló gép súly- és súlypont számításánál 40 utassal számolták el a valós értéket.
A repülőtér átlagosan 170 ezer utast szolgált ki havonta az első működő évében, egészen decemberig. Az ünnepi forgalom előtt, december 22-én a Lengyel Légügyi Hatóság azonnali hatállyal bezáratta a repülőteret, mert futópályája nem volt alkalmas a repülőgépek biztonságos fogadására. Az ILS hiánya is nehezítette a pilóták dolgát, rossz látási viszonyok között leszállító rendszer nélkül a repülőtér időről időre nem is tudta fogadni a járatokat, ez pedig borította a fapados cégek feszített menetrendjét.
A két nagy diszkont légitársaság visszaköltözött Varsó központi repülőterére, miután látták, hogy a repülőtér gyors megnyitására nincs esély.
A mostani helyzetkép valamivel bíztatóbb. Modlin weboldalán a reptér vezetése közleményben tudatja, hogy a légikikötőt ismét megnyitották, egyben megkezdték a tárgyalásokat az érintett légitársaságokkal a menetrend szerinti járatok újraindításáról is. A CAT I-es ILS kalibrálására megkezdődtek a próbarepülések, a leszállító rendszert később II-es kategóriára akarják továbbfejleszteni.
Ugyanakkor most jelent meg a hír, miszerint 2013 októbertől a Ryanair valóban tervezi a visszatérést, de a Wizz Air nem. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Wizz Air, a legnagyobb lengyelországi fapados légitársaság, itt is elmozdult egy kicsit az üzleti utasok irányába, illetve a fapados reptérrel összemérhető díjakat tudott Chopinben kiharcolni magának.