Útban van a debreceni villamos?
·
2012.04.10. 12:37
A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület megdöbbenéssel értesült Kósa Lajos polgármester bejelentéséről, miszerint Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata a gyógyfürdő fejlesztésére hivatkozva új nyomvonalra akarja helyezni az 1-es villamos nagyerdei szakaszát. Különösen felháborítónak találják, hogy mindezt kiemelt fejlesztésnek álcázva, a közösségi közlekedésre szánt európai forrásokból kívánják megvalósítani – tudatta a Derke az ihóval.
Úgy gondolják, hogy Debrecen közösségi közlekedésében valódi, megoldásra váró problémák vannak. Ilyen helyzetben nem látják indokoltnak a források jelentős részét egy olyan beruházásra fordítani, amelynek mind gazdasági, mind társadalmi haszna megkérdőjelezhető.
A stadion és a környező létesítmények egyébként sem indokolnak ilyen jellegű „fejlesztést”. Amikor nincs rendezvény, a stadionhoz érkező napi, rendszeres forgalom minimális. Rendezvény idején, ezzel szemben, a város összes villamosa is kevés lenne a leendő stadion igényeinek kiszolgálásához – írják.
Az egyesület emlékeztet rá, hasonló méretű városok példáján okulva a rendezvények idején, a város különböző pontjairól indított, az eseményhez igazodó menetrenddel meghirdetett, helyi tarifával igénybe vehető autóbuszokkal tökéletesen megoldható a stadion ellátása.
A felújítandó stadion jelenleg is megközelíthető villamossal: az északi bejárata mindössze 300 méterre van a Klinikák villamosmegállótól, a déli és nyugati kapuk szintén 300 méterre vannak az Aquaticumtól. A tervezett új nyomvonalon a stadionon kívül mindössze az Állatkert és a Vidámpark található, melyek napi rendszeres forgalma elenyésző. Ezzel szemben az éppen fejleszteni kívánt fürdő elérhetősége jelentősen romlana – áll a közleményben.
A közösségi közlekedésben az infrastrukturális fejlesztések célja a menetidő és az eljutási idő csökkentése, azért, hogy az minél több polgár számára vonzóbb legyen. Ezzel szemben, ha a tervek szerinti új nyomvonalat alakítanák ki – a ritkán megjelenő és csekély mértékű pozitív hatással szemben – hétköznaponként az Egyetem és a Klinikák villamosmegállókban leszálló közel tízezer ember számára napi szinten átlagosan tizenöt százalékkal nőne az eljutási idő.
A Derke szerint üzemeltetési szempontból semmilyen pozitív hozadéka nem lenne a beruházásnak. A hosszabb vonal magasabb fenntartási költséggel jár; a hosszabb menetidő miatt pedig ugyanannyi villamossal csak ritkábban lehetne közlekedni, vagy a jelenlegi követési idő megtartásához több járműre lenne szükség.
A Pallagi úton a villamos és az impozánsan kialakított sétány békésen elférhet egymás mellett. Ha a gyógyfürdő fejlesztése csak a villamos nyomvonalának áthelyezésével valósítható meg, akkor is szem előtt kell tartani a villamost használó polgárok érdekeit az egyesület szerint Az áthelyezést pedig ne a közlekedés fejlesztésre szánt forrásokból valósítsák meg, hanem az a gyógyfürdő fejlesztésének költségeibe kerüljön beépítésre – mondják.
Az egyesület aránytalannak látja az új nyomvonal minimális pozitív hatását azzal szemben, hogy a nyomvonal-módosítás által érintett, a teljes utasforgalom 40 százalékát adó (a Klinikáknál és az Egyetemnél leszálló) utasok naponta utazással töltött ideje megnövekedjen.
A város közösségi közlekedésével kapcsolatban a Derke álláspontja az, hogy jelenleg sokkal súlyosabb problémák is megoldásra várnak. Mindezek mellett természetesen az 1-es villamos pályájának felújítását, valamint a KCSV6 típusú (kék) villamosok cseréjét fontos, középtávon kiemelt beruházásként kezelendő, megoldandó feladatnak látjuk. Ezen fejlesztés mögé azonban nem szabad elbújtatni egy a közösségi közlekedés igényeit nem szolgáló és az utasok többsége számára alapvetően káros nyomvonal-módosítást.
Úgy gondolják, hogy Debrecen közösségi közlekedésében valódi, megoldásra váró problémák vannak. Ilyen helyzetben nem látják indokoltnak a források jelentős részét egy olyan beruházásra fordítani, amelynek mind gazdasági, mind társadalmi haszna megkérdőjelezhető.
A stadion és a környező létesítmények egyébként sem indokolnak ilyen jellegű „fejlesztést”. Amikor nincs rendezvény, a stadionhoz érkező napi, rendszeres forgalom minimális. Rendezvény idején, ezzel szemben, a város összes villamosa is kevés lenne a leendő stadion igényeinek kiszolgálásához – írják.
Az egyesület emlékeztet rá, hasonló méretű városok példáján okulva a rendezvények idején, a város különböző pontjairól indított, az eseményhez igazodó menetrenddel meghirdetett, helyi tarifával igénybe vehető autóbuszokkal tökéletesen megoldható a stadion ellátása.
A felújítandó stadion jelenleg is megközelíthető villamossal: az északi bejárata mindössze 300 méterre van a Klinikák villamosmegállótól, a déli és nyugati kapuk szintén 300 méterre vannak az Aquaticumtól. A tervezett új nyomvonalon a stadionon kívül mindössze az Állatkert és a Vidámpark található, melyek napi rendszeres forgalma elenyésző. Ezzel szemben az éppen fejleszteni kívánt fürdő elérhetősége jelentősen romlana – áll a közleményben.
A közösségi közlekedésben az infrastrukturális fejlesztések célja a menetidő és az eljutási idő csökkentése, azért, hogy az minél több polgár számára vonzóbb legyen. Ezzel szemben, ha a tervek szerinti új nyomvonalat alakítanák ki – a ritkán megjelenő és csekély mértékű pozitív hatással szemben – hétköznaponként az Egyetem és a Klinikák villamosmegállókban leszálló közel tízezer ember számára napi szinten átlagosan tizenöt százalékkal nőne az eljutási idő.
A Derke szerint üzemeltetési szempontból semmilyen pozitív hozadéka nem lenne a beruházásnak. A hosszabb vonal magasabb fenntartási költséggel jár; a hosszabb menetidő miatt pedig ugyanannyi villamossal csak ritkábban lehetne közlekedni, vagy a jelenlegi követési idő megtartásához több járműre lenne szükség.
A Pallagi úton a villamos és az impozánsan kialakított sétány békésen elférhet egymás mellett. Ha a gyógyfürdő fejlesztése csak a villamos nyomvonalának áthelyezésével valósítható meg, akkor is szem előtt kell tartani a villamost használó polgárok érdekeit az egyesület szerint Az áthelyezést pedig ne a közlekedés fejlesztésre szánt forrásokból valósítsák meg, hanem az a gyógyfürdő fejlesztésének költségeibe kerüljön beépítésre – mondják.
Az egyesület aránytalannak látja az új nyomvonal minimális pozitív hatását azzal szemben, hogy a nyomvonal-módosítás által érintett, a teljes utasforgalom 40 százalékát adó (a Klinikáknál és az Egyetemnél leszálló) utasok naponta utazással töltött ideje megnövekedjen.
A város közösségi közlekedésével kapcsolatban a Derke álláspontja az, hogy jelenleg sokkal súlyosabb problémák is megoldásra várnak. Mindezek mellett természetesen az 1-es villamos pályájának felújítását, valamint a KCSV6 típusú (kék) villamosok cseréjét fontos, középtávon kiemelt beruházásként kezelendő, megoldandó feladatnak látjuk. Ezen fejlesztés mögé azonban nem szabad elbújtatni egy a közösségi közlekedés igényeit nem szolgáló és az utasok többsége számára alapvetően káros nyomvonal-módosítást.