Újabb negyedévet késnek az új budapesti Solaris trolik

Ács Attila   ·   2019.07.02. 09:00
8100_9100_Solaris_BKK_kicsi

Az első új, negyedik generációs csuklós Solaris Trollino tavaly decemberben, szóló társa pedig idén januárban érkezett meg a BKV troligarázsába, de hónapokig el sem hagyták a kőbányai telephelyet. Legutóbb márciusban érdeklődtünk a forgalomba helyezés státuszáról, a BKK-tól akkor azt a választ kaptuk, hogy az év első felében már mind a huszonegy jármű közlekedni fog.

Nos, ezen túl vagyunk, de továbbra is legfeljebb csak Próbajárat kiírással láthatjuk az új Solarisokat, pedig égetően nagy szükség lenne rájuk, hiszen rengeteg jármű hibásodik meg minden napról napra, a teljesen alacsonypadlós kiadást általában már hétvégén sem tudja teljesíteni a BKV. A 2011–2012 folyamán vásárolt használt MAN trolikból például mára már csak kilenc maradt állományban, ebből – a winmenetrendben visszakereshető információk alapján – jellemzően csak három-négyet tudnak kiadni, és sokszor ezek közül egy sem tudja végigdolgozni a teljes napot. De nem sokkal jobb a helyzet a 2015-ben épített Ikarus 412GT-k esetén sem: a két járműből az egyik már körülbelül egy éve áll, de sokszor a másik sem közlekedik napokig.

Még mindig csak egy szóló és egy csuklós jármű van Budapesten, amiket továbbra is csak tesztelnek, soha nem voltak még utasforgalomban (fotók: Omnibusz)

Ismét megkerestük tehát a BKK-t, kérdéseinkre az alábbi válaszokat kaptuk:

– Mi az új céldátum, mikorra várható az első új jármű utasforgalomba állása, illetve mikor tervezik az összeset forgalomba állítani?

– A gyártó hivatalos tájékoztatása alapján a teljes flotta várhatóan 2019. harmadik negyedévben állhat forgalomba.

– Csak hogy az olvasók is képbe kerüljenek, fel tudnának sorolni legalább öt–tíz állóhelyi és közúti tesztet ezek hozzávetőleges időigényével együtt? Hol tartanak jelenleg ezek a tesztek?

– A telephelyi és állóhelyi próbákon a teljesség igénye nélkül az alábbi teszteket végzik.

  • Vizuális vizsgálatok (geometriai méretek, külső burkolatok, utastér és elemei, alváz, hajtáslánc, kormánymű, futómű, fékrendszer, tetőberendezések, stb.)
  • Állóhelyi próbák (jármű ki-bekapcsolása, tükrök, hangjelző berendezések, utasajtók, hűtő-fűtő berendezés, világítás, fényjelző berendezések, áramszedő működése, szigetelés vizsgálat, akkumulátor rendszer, utastájékoztató rendszer, kamerarendszer, vezetőtér, stb.)
  • Telephelyi próbák (fékpadi mérések, kormányzás, fékezés, váltóállítás, áramszedők, utasajtók, szintezés, fékút és lassulásmérések akkumulátoros és felsővezetékes módban rögzítőfékkel és üzemi fékkel, stb.)
  • Közúti tesztek (utasajtó működés, kormányzás, szintezés, áramszedő működés, úttartás, fel- és leszállásjelzők működése, utastájékoztató rendszer, hűtő-fűtő rendszer, stb.)

A csuklós járműnél jelenleg az utolsó 500 kilométeres tesztfutás zajlik, ilyenkor bármilyen hiba esetén újraindul az 500 kilométeres teszt. A szóló járműnél jelenleg az 1500 kilométeres, első körös teszteknél tartanak. Amint ezek véget értek, elkezdődhet az 500 kilométeres hibamentes teszt a szóló járműnél is.

Az állóhelyi és telephelyi tesztek időigénye mindössze néhány nap, a közúti tesztek időtartama azonban nagyban függ attól, hogy a jármű tesztfutása közben felmerül-e hiba, és hogy az mennyiben befolyásolja az adott tesztfutást.

Szeptemberben talán munkába állhat végre mind a 21 jármű

– Hány Solaris trolibusz készült el egyáltalán a huszonegyből? Ezek közül mennyi van Magyarországon a BKV-nál, Csehországban a Škodánál és/vagy Lengyelországban a Solarisnál?

– A gyártó tájékoztatása szerint a teljes, huszonegy járműből álló flottát legyártották, amelyek közül két (egy szóló és egy csuklós) jármű van a BKV Zrt. egyik telephelyén, tizenkilenc jármű pedig a Škoda Electric A.S. csehországi telephelyén, Plzeñben.

– Mi az oka annak, hogy több mint egy fél év alatt egy járművet sem sikerült forgalomba állítani?

– A járművek az országba érkezéskor rendelkeznek európai típusbizonyítvánnyal, valamint az egyéb szükséges tanúsítványokkal. A gyártó tájékoztatása szerint a járműveken jelenleg egy független minőségbiztosítási szervezet végez még vizsgálatokat/méréseket, melyek függvényében adott esetben a járműveken apróbb módosításokat, finomhangolásokat végezhetnek. Amint a vizsgálatokról szóló, megfelelőséget igazoló jegyzőkönyvek elkészültek, a Közlekedési Hatóság felé továbbítják a dokumentációt, amely alapján a típusbizonyítványt kiállítják.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.