Új-Zélandra szállíthat mozdonyokat a Stadler
A KiwiRail ötvenhét fővonali dízelgépet vásárol a svájciaktól.
A felek a napokban kötöttek keretszerződést. Az alaprendelésként lehívott ötvenhét mozdony összértéke 403 millió új-zélandi dollár (NZD), vagyis közel 87 milliárd forint. A járműveket a KiwiRail személy- és teherszállító vonatok élén egyaránt használni fogja a szigetország déli részének kihívást jelentő vasútvonalain.
A hattengelyes, Co-Co hajtásképletű, keskeny, 1067 milliméteres nyomközű mozdonyok monokokk szerkezetükkel a legkorszerűbb technológiát fogják képviselni, már jól bevált alkatrészeket és rendszereket fognak tartalmazni, eközben megfelelnek majd a vasúttársaság egyedi elvárásainak is. A mindkét végén vezetőfülkével rendelkező mozdonyok háromezer kilowatt teljesítménye a KiwiRail szerint sok esetben elengedő lesz ahhoz, hogy egyetlen mozdonnyal továbbítsák az adott szerelvényt, húsz–huszonöt százalékkal csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást. A mozdonyok emissziós értéke eleget tesz az Európai Uniós ötös szintű előírásainak. A vezetőfülkét a legfrissebb európai ergonómiai szabványok szerint tervezik meg, mely során a Stadler, a KiwiRail, valamint az új-zélandi közlekedési dolgozókat képviselő Vasúti és Tengeri Közlekedési Szakszervezet (RMTU) együttműködik a kényelmes és biztonságos munkakörnyezet kialakítása érdekében.
A dízelgépeket számos korszerű rendszerrel látják el: az energiafelhasználás optimalizálása érdekében az automatikus motorindító és -leállító rendszer alapjáraton lekapcsolja a motort, egy másik rendszer a mozdonyvezetőt látja el tanácsokkal az energia csökkentéséhez, a vonatkezelő rendszer pedig az alkatrészek kopását és az energiateljesítményt kezeli. A fedélzeti diagnosztikai rendszer valósidejű információkat nyújt, támogatva a megelőző karbantartást.
A mozdonyokat várhatóan 2024 eleje és 2026 között veheti át az új-zélandi vasúttársaság. A KiwiRailnek nagy szüksége van az új járművekre, mivel déli szigeten dolgozó, 65 mozdonyból álló flotta példányai átlagosan tizenhét évvel túl vannak a tervezett élettartamukon, némelyik már közelebb áll a hatvanéves korhoz, mint az ötvenhez, így a megbízhatóságuk is hagy kívánnivalót maga után. Vannak olyan gépek, melyek már háromszor is átestek komplett felújításon, jelentős költség mellett, és még így is a hetvenes évek technológiáját képviselik. A vasúttársaság szerint a Stadler csúcsminőségű, költséghatékony és erős mozdonyaival több árut lehet majd a vasútra terelni az új-zélandi utakról, mindezt még megbízhatóbban. Továbbá fontos lépés ahhoz, hogy a KiwiRail karbonsemleges lehessen 2050-re – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az új-zélandi Stadler-mozdonyok látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!