Új tulajdonos, új Alitalia-megjelenés!
Eltűnik a gépek hosszában festett zöld csík, de épp ezért hangsúlyosabb az elefántcsontszín-alapon az ablaksor alá, az elülső törzs-szekcióra kerülő, modernebb betűtípust használó felirat, míg a farokrészen nagyobb felületen, a törzs utolsó métereire is kiterjed az olasz trikolór: nagyon röviden így lehet összefoglalni az Alitalia új festési sémáját, amelyet néhány napja mutattak be egy A330-ason. A megjelenés tényleg mutatós és modernebb, divatosabb, mint a korábbi, ugyanakkor a maga módján megnyugtató az olaszoknak, vagyis hogy a társaság gépei továbbra is „nagyon nemzeti” képzetet keltenek. A társaság és a majdnem ötven százalékos tulajdonos Etihad képviselői erősen hangsúlyozták a bemutató alkalmából a plusz dinamikát, a progressziót, a változást.
Vagyis a légitársaság külső jegyeiben is megmutatkozik, hogy az Etihad gyakorlatilag átvette az irányítást, miközben a jelek szerint sikerült túljutni azokon a belpolitikai szintű vitákon, amelyek arról szóltak, vajon elveszíti-e a külföldi tulajdonrész miatt a társaság a maga olasz mivoltát és jellegét. Az Alitalia közleménye mindenesetre az első, partnerségben eltöltött öt hónap sikereiről szól, a szinergiák előnyei máris megmutatkoztak, miként az új megoldások és gyakorlatok eredményei is.
Az anyacég elnöke nyilatkozatában ugyanakkor volt egy emlékezetes mozzanat: James Hogan kijelentette, miközben az Alitalia egy kitűnő márka, potenciálisan nagyszerű jövővel, az alkalmazottaknak meg kell tanulniuk másképp végezni a munkájukat ahhoz, hogy a társaság prosperáljon.
Mint erről többször beszámoltunk, az Alitalia jónéhány éves, hatalmas veszteségeket felhalmozott üzemelés után került át az Etihad szárnyai alá: ugyan az öböl-menti társaságnak ötven százaléknál kisebb lett a tulajdoni hányada, az uniós szabályok szerint nem is lehet több, de természetesen ezzel együtt döntő jelentőségű az Etihad részvétele az átalakulásban. A legfontosabb változás, hogy az Alitalia, több más nagy európai társasághoz hasonlóan, csökkenti illetve kiszervezi rövid- és közép-hatótávolságú hálózatát, helyette elsősorban az interkontinentális vonalakon erősít, például azon a transzatlanti piacon, ahol az Etihad jelenléte nem túlságosan erős. Vagyis egy olyan komplementer rendszer körvonalai alakulnak, amelynek Európa és Amerika közötti járatait elsősorban az olasz, Európa és Abu Dhabi illetve onnan keletre induló járatait az Etihad gépei repülik, code-share rendszerben és járatszámmal.
Ez egyben azt is jelenti, és talán egyebek mellett ehhez kell alaposan átalakítani a személyzetek hozzáállását, hogy az Etihad segítségével az Alitalia is ötcsillagos légitársasággá próbál felzárkózni, ami nem lesz könnyű, tekintve, hogy még a legutóbbi utaselégedettségi felmérések szerint is csak háromcsillagosként kapott minősítést, a kétfokozatnyi fejlődést a cég vezetése most három éven belül tartja elérhetőnek.
Viszont mindenféle fejlődést és fejlesztést megalapoz, hogy a 49 százalékos tulajdonnal bíró Etihad gyakorlatilag szinte száz százalékig felszámolta az olasz társaság hatalmas adósságállományát. Ami a repülőszemélyzeteket illeti, az Etihad mindeközben a korábban alaposan felduzzasztott pilótarétegnek azt a perspektívát kínálja, hogy egy részük átképzést kap az Abu Dhabi központú flottára, elsősorban az Etihad intenzíven bővülő 777-es gépparkjára.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!