Új Szuhojok használt hajtóművekkel
Az orosz hatóság szerint a megoldás nem befolyásolja a repülésbiztonságot. Kezdődik a hazai PD-8-as szélcsatorna-tesztelése.
A repülőgépgyártás gyakorlatában sem valószínű, hogy lett volna rá példa, az orosz légiiparban biztos nem: az Azimuth légitársaság gyártósorról lekerülő utasszállítóihoz a hajtóművek egy alkatrésztárolóból kerülnek a gépekre. A hírt a Roszaviacija, a szövetségi közlekedési hatóság is megerősítette.
Az első ilyen gép átadása némi késéssel, de még idén megtörténik, és jövő évben még tíz példány jut hasonló módon hajtóművekhez különböző légitársaságok számára a következő évben.
A Rostec repülőgépipari konszern szerint a használtan raktározott hajtóművek kiváló állapotban vannak, nem befolyásolják a repülésbiztonságot, megbízhatóak. Ugyanakkor a hatóságoknak „némiképp" át kellett alakítaniuk az átadáshoz a típusalkalmassági dokumentáción.
Mint ismert, a kényszermegoldás abból a kényszerhelyzetből ered, amit az Oroszország elleni első intézkedések egyike okozott, amely tiltja a nyugati technológia használatát, de javítását, üzemeltetését is az orosz repülőgépeken. Ez vonatkozik arra a Safran francia céggel közösen működtetett Powerjet nevű vállalkozásra is, amely a Superjetek SaM146 hajtóműveit gyártotta.
Mindeközben azonban az orosz repülőipar megkapta a feladatot egy elnöki dekrétum formájában, miszerint a hazai légiflottát teljesen hazai gyártmányú gépekkel kell felváltani, egyébként már korábban kigördült az összeszerelő csarnokból az első olyan S100-as, más néven SSJ-New, amelynek már minden fődarabja hazai gyártmány. Hajtóművek azonban még nem voltak a szárnyak alatt.
A koncepció szerint ezek a gépek a már az MC-21-es közepes keskenytörzsűekre tervezett PD-14-es hajtóművek kisebb, PD-8-as változatát kapná, azonban egyelőre még maga a PD-14-es sem kapta még meg a típusengedélyt, és feltehetően emiatt tolódik az új utasszállító forgalomba állítása 2024-re. A Rostec amúgy a „kistestvér” engedélyeztetését 2023-ra, a forgalomba állítását szintén 2024-re teszi.
A munka mindenesetre gőzerővel folyik: friss hírek szerint megkezdődik a PD-8-as hajtómű-burkolatának szélcsatorna-tesztelése, ennek az a jelentősége, hogy a hajtóműnek el kell férnie az alacsony futókkal tervezett Superjet szárnyai alatt. Ehhez nyilván át kell tervezni még a hajtóműveket tartó pilonokat is, arról pedig nincs hír, hogyan áll magának a hajtóműnek a fejlesztése, az bíztató, hogy a légipróbák is zajlanak egy Il-76-os repülő laboratórium segítségével. A munka volumenére jellemző, hogy egyedül az Aeroflot 89 SSJ-New leszállítását várja a következő években, de sok regionális utasszállítót igényelnek más, távol-keleti, szibériai légitársaságok, amelyek a gyér földi infrastruktúrájú hatalmas területeken kell, hogy megbízható légi kapcsolatokat tartsanak fenn.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!