Új görög légitársaság: meglesz a nagy egyesülés

iho   ·   2013.10.18. 17:45
cim
Az Európai Bizottság zöld jelzést adott az Aegean görög légitársaságnak a másik görög légitársaság, az Olympic megvásárlására, és ezzel egy több éve húzódó folyamat zárulhat le: a balkáni országnak heteken belül egy nagy, piaci alapokú, magántőkéből működő, negyvenöt géppel üzemelő légicége lesz. Igaz, 2009-es privatizálása óta az Olympic sem volt már az államé. De nem ez volt az oka, hogy az Európai Bizottság mostanra megváltoztatta az álláspontját.

Tavaly ugyanis, amikor kora tavasszal az Aegean megjelent Ferihegyen, és újra lett légi kapcsolat Budapest és Athén között, még arról írtunk, hogy az Unió nem engedélyezi a fúziót, mondván, ezzel az új légitársaság monopolhelyzetbe kerülne, hiszen lefedné a görögországi belső légiforgalom 95 százalékát. Ami azóta sem változott. Közben azonban az Olympic végképp megroggyant, és mivel az elemzők szerint úgyis hamarosan eltűnne a színről, függetlenül attól, hogy megveszik-e vagy sem, ráadásul vevő sem jelentkezett más, és mivel a két társaság által egyaránt repült vonalakon nincs számottevő verseny egy harmadik céggel, tehát immár nincs értelme a tilalomnak.

Az Aegean tavalyi járatnyitó gépe Ferihegyen

Az Aegean budapesti megjelenése jól jellemezte a kialakult trendet, amit úgy lehet összefoglalni, az Olympic kis teljesítménnyel beleragadt a görögországi belső légiforgalomba, míg az Aegean országon belül és kívül is képes volt terjeszkedni. Az anna.aero légiközlekedési portál érdekes összesítése szerint az Aegean üléskilométer-teljesítménye tízszerese az Olympicénak, és amíg az Aegean esetében ez a mutató az elmúlt egy év alatt nyolc százalékkal nőtt, az Olympic esetében viszont drámai mód a felére csökkent.

Az Olympic, miután leadta Larnacát és Tel Avivot, már csak Belgrádba, Bukarestbe, Szófiába, Isztambulba és Tiranába tartott fenn nemzetközi járatokat, de a belső vonalakon is visszaesett a teljesítménye. Az Olympic jelenlegi flottájában tíz Q400-as, négy régebbi Dah-8-as és egyetlen A319-es repül, az árva Airbus tavaly még hetente 250 járatot teljesített, most már csak negyvenet.

Az Olympic nem tűnik el az égről

Az Aegean kevesebb belső célállomásra repül, de a maga kizárólag Airbusokból álló flottájával és a jóval sűrűbb járatokkal belföldön is sokkal nagyobb a teljesítménye, és közben a nemzetközi vonalakon is erősödik, nemrég például arra „vetemedett”, hogy versenybe szálljon az easyJettel Athén és Gatwick között. Eddig a brit LC épp azért érezhette kényelmesen magát ezen a vonalon, mert az Olympic, nem sokkal a privatizáció után, ezt a járatát is feladta.

Az Aegean felfutása azért is figyelemre méltó, mert a görög gazdasági válság miatt a korábbi években durván visszaesett a görögországi turistaforgalom, igaz, az egyiptomi válság prolongálódása némiképp visszaterelte a turistákat a mediterrán övezet északi vidékeire.

A fúzió során azért még sokmindent tisztázni kell. Az egyik legfontosabb kérdés azonban már eldőlt: az Olympic oldalán az akvizícióról szóló értesítésben az szerepel, hogy miközben a társaság az Aegean leányvállalata lesz, a két légicég megtartja önálló arculatát, a sok vihart, sőt, néhány csődöt is megélt Olympic ötkarikás arculata tehát repül az égbolton.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.