Új életre kel egy határmenti osztrák pályaszakasz

iho/vasút   ·   2018.07.26. 16:00
nyomvonalterv_felsr_szombathely_kislid

A bezárt vasútvonal sorsáról évek óta húzódtak a tárgyalások, de senki nem akarta átvállalni az üzemeltetést. Most úgy tűnik, mégiscsak sikerült megoldást találni az évek óta forgalom nélküli vasútvonal feltámasztására. Korábban a Südburgenländische Regionalbahn volt a pálya tulajdonosa, most pedig Burgenland-tartomány alapított egy vállalatot, az Infrastruktur Burgenlandot, amely megvásárolta a pályát.

A frissen alapított vállalat ügyvezető igazgatója, Andreas Reiner óvatosan fogalmaz a vonal jövőjét illetően. Elsősorban a régió mélyét feltáró vasúti kapcsolatként tekintenek rá, amelynek a teherszállításban lesz szerepe, ezt esetleg korlátozott személyszállítás is kiegészítheti. További cél, hogy a felsőőri (Oberwart) faipari szállítás egyre inkább erre a vasútvonalra alapozódjon, de további ipari létesítmények is profitálhatnak az újra meginduló vasúti szállításból, például a Fischer-fűrészüzem Rotenturmban, amelynek komoly fejlesztési tervei vannak.

A kékkel jelölt vonalszakaszról van most szó, a narancsszín további álmodozás tárgya (forrás: googlemaps)

Alexander Petschnig, tartományi gazdasági tanácsos szerint már több vállalat is jelezte, hogy amennyiben az újranyitásból valóság lenne, jelentős fejlesztésekbe fognának a régióban, sőt, van olyan vállalkozás, mely ide, a vasút vonzáskörzetébe tenné át székhelyét.

Hans Niessl tartományi kormányzó szerint a Nagyszentmihályig (Grosspetersdorf) tartó 8 és fél kilométeres pályaszakasz jó állapotban van, hiszen a tartomány korábban sokat költött rá, és mindjárt fel is villantotta a Szombathelyig tartó újjáépítés lehetőségét, természetesen a személyforgalom számára történő megnyitással együtt. Ennek azért is lehetnek komoly esélyei, mert Norbert Hofer, az infrastrukturális ügyekért felelős miniszter is támogatja a határon átnyúló fejlesztést. Ő már uniós pályázatban gondolkodik és egyeztetett a magyar felekkel is, akik szintén érdeklődést mutattak a beruházás iránt, sőt állítólag volt olyan magyar résztvevője is a megbeszélésnek, aki mindenáron meg szeretné nyitni az évtizedekkel korábban bezárt vonalat.

Megnyitási határidőről nem nyilatkoztak a felek, úgyszintén hallgatás övezi a vonal vételárát. Georg Rosner, a felsőőri polgármester mindenesetre sürgeti a forgalom felvételét, mert ez a kulcsa annak, hogy Felsőőrön a régóta zavaró farakodás a településközpontban megszüntethető legyen. A Zöldek viszont attól tartanak, hogy ismét csak ígérgetés folyik, mint már hosszú évek óta, ezenkívül kritizálják a vételár körüli folyó titkolózást is, Érvelésük szerint a tartományi adófizetőknek joguk van tudni, hogyan sáfárkodik a tartomány az adóbevételekkel.

A Südburgenländische Regionalbahn-nál két M31-es is található (fotó: T.Hámori Ferenc)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek