Tűzoltó Il-76-os: nem álltak le a hajtóművek
Sikerült letölteni az irkutszki régióban szerencsétlenül járt Il-76-os tűzoltógép repülési adatrögzítőjének tartalmát, eszerint a gép rendszerei egészen a becsapódásig rendben működtek.
Mint arról korábban hírt adtunk, a 76840 farokjelű négyhajtóművessel június 30-án vesztették el a kapcsolatot, és másfél-két nappal később találtak rá a gép roncsaira, illetve a tízfős személyzet maradványaira.
A baleset utáni első közlések azt állították, hogy miután a gép 300 méter magasról egy erdőtűzre dobta az oltóanyagot, fordulót hajtott végre, hogy visszatérjen a bázisára, de – akkori feltételezések szerint – az erdőtűzben felhevült levegő bekerült a gép hajtóműveibe, és ezért megszűnt a tolóerő, ez okozta, hogy a gép a fáknak majd a talajnak ütközött.
A következő napokban már a hivatalos közlésekben is felbukkant az emberi tényező esetleges szerepe. A rögzítő adatai valószínűleg végképp cáfolják a forró levegő miatt leállt hajtóművek verzióját.
A Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma azt javasolja, hogy a személyzet tagjai posztumusz állami kitüntetésben részesüljenek. Vlagyimir Pucskov tárcavezető a minisztérium szibériai repülési központjában összegyűlt pilóták előtt hangsúlyozta a szerencsétlenül járt gép professzionalizmusát, bátorságát és elhivatottságát a települések megmentésére a tűztől.
A Sputnik a vizsgálathoz közelálló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a gép egyébként rendkívül tapasztalt pilótája rosszul becsülte fel a gép terep fölötti magasságát: a korábbi híradások azt említették, hogy az Il-76-as 300 méter magasan dobott, az új információ már csak kétszáz méteres földfeletti magasságot említ. A gép egy völgyben repült „nem megfelelő magasságban”, és noha az utolsó pillanatban megpróbáltak emelkedni, a pilóták már nem tudták elkerülni az ütközést a hegyoldallal.
Mint arról korábban írtunk, a tűzoltórepülés egyike a legveszélyesebb aviatikai ágazatoknak. Különösen kockázatos a füst miatt rossz látási viszonyok között, hegyvidéken alacsonyan repülni, mindez a nehezebben manőverező nagy tűzoltógépek számára katasztrófális csapdahelyzetet teremthet, ha olyan szűk völgybe kerül a gép, amelyben nincs hely a fordulóra.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!