Tovább zöldíti energiahasználatát az SNCF
A francia nemzeti vasút energetikai ága, az SNCF Energie és a Compagnie Nationale du Rhône (CNR) az ország legnagyobb szélenergia-vásárlási megállapodását írta alá a napokban.
A huszonöt évre szóló kontraktus értelmében a CNR Vensolair elnevezésű leányvállalata 2024-ig egy-egy szélfarmot hoz létre Haute-Vienne és Eure-et-Loir megyében, melyek évente 88 gigawattórányi megújuló energiával látják majd el az SNCF Energie-t – ez egyenértékű a párizsi elővárosi-regionális vasúthálózat (RER) D vonalának éves energiahasználatával. Egy szélfarm tizenkét, összesen 36 megawatt teljesítményre képes szélturbinából fog állni. A szélfarmok megépítése idén ősszel meg is kezdődik.
A vasúttársaság ezzel egyidejűleg elindította napenergia-termelési leányvállalatát, az SNCF Renouvelables-t is.
A megállapodás az SNCF Energie első szélenergia-közbeszerzése, valamint az ország legnagyobb szélenergia-beszerzése is egyben. A CNR Franciaországban piacvezető a teljesen megújuló energiatermelés terén. A felek közötti hosszútávú kontraktus segíteni fog az SNCF Voyageurs-nek a volatilis villamosenergia-piaci áraktól való függőségének csökkentésében. Továbbá lehetővé teszi, hogy az SNCF Voyageurs évente négyezer tonna szén-dioxid-kibocsátását előzze meg.
Az SNCF Franciaország legnagyobb elektromosáram-fogyasztója. Energiaszükséglete négy fő kategóriába sorolható: a vasúti vontatás a fogyasztás több mint feléért felel; a közút körülbelül a negyedét teszi ki; a szociális, ipari és vasúti épületek energiaigénye, beleértve a vasútállomásokat is; továbbá a szolgálati járművek. A vasúttársaság jelenleg az utasok és az áruk tizenegy százalékát szállítja Franciaországban, és az ágazat üvegházhatásúgáz-kibocsátásának kevesebb, mint egy százalékáért felel.
Az SNCF Voyageurs célja, hogy az ország egyik legnagyobb földbirtokosaként a fenntartott földterületein létrehozott megújulóenergia-kapacitások fejlesztése és telepítése iránt elkötelezett SNCF Renouvelables elindításával 2026-ra negyven–ötven százalékos arányt érjen el a vontatási villamosenergia-felhasználási mixben, beleértve a közbeszerzési megállapodásokból származó húsz százalékot is.
A társaság 2027–2028-ra évi 1100 gigawattórányi megújuló energiát tervez vásárolni a közbeszerzési megállapodásokkal. Az SNCF Energie 2018 óra kísérletezik az SNCF Voyageurs vállalati közbeszerzési programjával. Az új szerződéseknek köszönhetően 2027-re évente több mint 560 gigawattórányi energia érkezhet a további nap- (fotovoltaikus) és szélerőművekből.
Az SNCF nem az egyetlen vasúttársaság Franciaországban, mely a megújuló energiaforrások felé orientálódik: az Alstom is a napokban jelentette be, hogy a Schneider Electric-kel kötött új, tízéves közbeszerzési megállapodást a spanyolországi napenergia fejlesztésére összpontosítva. A 160 gigawattóra éves kapacitású napelempark az Alstom európai villamosenergia-szükségletének körülbelül nyolcvan százalékát fogja fedezni. Az Alstom napelemparkja várhatóan 2025-ben állhat üzembe – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Shutterstock / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!