Tovább nőtt a vasúton utazók száma az UIC-tagállamokon belül 2023-ban

iho/vasút   ·   2024.06.21. 15:00
pozsony_hlavnistanica

Az árufuvarozás viszont recesszióban van. A forgalmi tendenciák régiónként eltérnek.

A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) jelentése alapján az európai, afrikai és észak-amerikai vasúttársaságoknál folyamatos növekedés volt megfigyelhető, sok ázsiai vállalat – a kínai China Railways-t (CR) leszámítva – viszont még mindig nem érte el a Covid–19-pandémia előtti mennyiségeket.

Hozzá kell tenni viszont, hogy a felmérésben nem minden vasúttársaság szerepel, a piaci áttekintés ezért nem teljeskörű!

Növekvőben a személyszállítás

Az utasforgalom 2021 óta minden régióban fokozatosan erősödik, a tavalyi év végéig Európában volt a legnagyobb a növekedés.

Az Európai Unió 27 tagállamában üzemelő vállalatok többsége 2023-ban átlagosan három és fél százalékkal magasabb utasforgalmat könyvelhetett el, mint 2019-ben. Ez különösen igaz a MÁV-ra, francia SNCF-re, a lengyel PKP-ra, a horvát HŽPP-re, a szlovén SI-re, a szerb Srbija Vozra és a török TCDD-re. Az SNCF-nél ezt a növekedést a vonzó nagysebességű és intercity-szolgáltatások ösztönözték, beleértve a törzskártyákat és a diszkont árú nagysebességű szolgáltatásokat, valamint a regionális járműflotta megújítását és a regionális hatóságokkal kötött szoros megállapodásokat. A MÁV esetében a regionális szolgáltatások mutattak erős növekedést, a TCDD-nél a nagysebességű szolgáltatások lendítették felfelé a mutatókat.

A 2019–2023 közötti időszak személyszállítási eredményei a különböző térségekben, millió utaskilométerben (képek forrása: UIC)

Afrikában elsősorban a marokkói ONCF ért el tavaly nagyon jó eredményeket, leginkább a nagysebességű vasúti szolgáltatások fejlesztésének köszönhetően, de az algériai SNTF sem panaszkodhatott: felülmúlta a 2019-es személyszállítási eredményeit.

Észak-Amerikában 2023-ban a 2019-es eredmény alatt maradtak az elmúlt négy év felfelé ívelése ellenére.

Ugyanez a tendencia érvényes az ázsiai vasúttársaságokra is: a japán JR East és az indiai Indian Railways (IR) sem tudta felülmúlni a négy évvel korábbi számokat. Habár a CR, a tajvani THSRC és a dél-koreai Korail elérte a 2019-es eredményt, az utasforgalom általános trendje 2023-ban az összes vállalatra vonatkozóan kicsivel a pandémia előtti szinten maradt.

A bal oldali ábra a 2019. január és 2023. december közötti utasmennyiségeket mutatja havi felbontásban. A jobb oldali az áruforgalmat érzékelteti, hasonló felosztásban

 

Vasúti árufuvarozás: globális recesszió

Az árufuvarozást illetően 2023-ban hangsúlyosabbak lettek a regionális trendek, mint egy évvel korábban. Az európai székhelyű cégeknél általánosságban visszaesett a szállított áruk mennyisége, a nagy ázsiai vállalatok viszont 2022-höz hasonló eredményeket produkáltak. Az észak-amerikai és egyes afrikai vasúttársaságoknál enyhén csökkent a teherforgalom.

A huszonhét uniós országban átlagosan körülbelül tizenhárom százalékkal zuhant be a forgalom, de az EU-n kívüli európai országokat illetően sem jobb a helyzet: mindössze a svájci SBB-nek sikerült tartania magát, minden más vasúttársaság jelentős visszaesést jegyzett fel.

A 2019–2023 közötti időszak vasúti árufuvarozási eredményei a különböző térségekben, millió tonnakilométerben

Az afrikai és a kisebb ázsiai árufuvarozó vasúttársaságoknál, valamint az orosz RZSD-nél is jócskán redukálódott a volumen. A CR-nél mindössze 0,4 százalékkal csökkent az áruforgalom, a kazah KTZ és az IR viszont pozitív mérleget könyvelhetett el: hét és öt százalékos növekedés mellett.

Az észak-amerikai vállalatok esetében viszonylag enyhe visszaesést lehetett tapasztalni 2023-ban, sőt az utolsó negyedévben még növekedést is elértek.

(Nyitóképünkön a pozsonyi főpályudvar)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek