Török tervek, saját utasszállító fejlesztése!
A kontinens talán legdinamikusabban fejlődő, hagyományos légitársaságaként tartják számon a Turkish Airlinest, amely a napokban vette át háromszázadik gépét. Hogy a bővülés üteme érzékelhető legyen, az Atatürk nemzetközi repülőtéren zajlott ünnepségen az igazgatótanács elnöke elmondta: az 1933-ban alapított cég 2006 augusztusában vette át századik repülőgépét, 2013-ban érte el a kétszázat, a mostani háromszáz gépes flotta pedig a tizenharmadik legnagyobb a világon. Idén harminckilenc új példánnyal gyarapodik a géppark, ami megintcsak jelzése annak, a flotta fiatal és modern, hangzott el az ünnepségen.
A háromszázadik gép egy Airbus A330-as, vagyis egy szélestörzsű utasszállító: érdemes azt is felidézni, ebben a kategóriában is meglepő a dinamika, hiszen tíz éve még csak hét kétfolyosós gépe volt a társaságnak a közepes, illetve hosszútávú hálózatra.
A Turkish jelenleg százötvenkilenc példányt üzemeltet az Airbus különféle típusaiból, az első az európai gyártótól egy 310-es volt, még 1984-ből, a 330-asok száma jelenleg ötvenhárom. A légitársaságot egyébként a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as potenciális vásárlójának is tekintik, ugyanakkor feltételezhető, ez az üzlet csak akkor valósul meg, amikor lesz is megfelelő kiszolgáló-környezet a Szuperjumbo számára az új, most épülő isztambuli megareptéren.
Miközben a háromszázadik Turkish-gép nyilván az Airbus számára kiváló promóció, ráadásul a jeles szám természetesen ott van a gép különleges festésén is, a török nemzeti társaság Seattle-ben viszont két vadonatúj Boeing utasszállítóját vette át (a 298. és 299. gépet), egy 777-300ER-t és egy 737-800-ast. A nemzeti légitársaság flottájában jelenleg százharminchat Boeing repül, huszonnégy 777-es, a 737-asok közül kilencvennégy 800-as, tizenöt 900-as és három 700-as. (A harmadik gyártó, amely a gépparkot kiegészíti, a regionális jeteket gyártó brazil Embraer.)
Ugyanakkor, ami a gépátvételeken túl ugyancsak fontos momentum, a légitársaság az amerikai gyártóval új kooperációs szerződést írt alá fejlesztésről és képzésről, a török repülőgépipar támogatásáról, amely a Boeing mindegyik kereskedelmi típusa számára készít részegységeket.
A támogatás a kutatás-fejlesztés terén annál is érdekesebb, mert az Air Transport World számára adott interjúban a török közlekedési miniszter a meglévő tevékenységek és tapasztalatok bázisán – saját nemzeti repülőgép fejlesztését helyezte kilátásba. A tervek mind a rövid- és középtávú, mind a hosszú távú kategóriákat célozzák, és ami megintcsak igen ambiciózus, a tárcavezető 2023-ra teszi a program megvalósulását, igaz, nem világos a kijelentéséből, ez már valamilyen új török fejlesztésű és gyártású repülőgép kibocsátását vagy még csak a program indítását jelenti. Mindenesetre a miniszter leszögezte: Törökország rendelkezik a kapacitással és a potenciállal saját repülőgép építésére, és ezt meg is valósítja.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!