Több szabad parkolóhely, kisebb forgalom: Bécsben több mint egy éve az egész városban fizetni kell a parkolásért
Kevesebb idegen autó, több szabad parkolóhely és kisebb autóforgalom az elmúlt hónapok mérlege.
Az osztrák főváros 2022. március 1-jén vezette be új, egységes parkolási rendszerét, amivel tulajdonképpen véget vetett az ingyenes parkolásnak Bécsben. És annak a jelenségnek is, hogy a fizetőövezet határán túlzsúfoltak a parkolók és a helyi lakosok nem találnak szabad parkolóhelyet az ingázók miatt. Ráadásul a fizetőparkolás kiterjesztésével csaknem duplájára nőtt a parkolóhely-gazdálkodás alá vont terület nagysága.
Az első tizenkét hónap elteltével a város kiértékelte az egységes parkolási rendszer hatását és pozitív mérleget vont.
„Azzal, hogy kivétel nélkül egész Bécsre kiterjesztettük a fizetős parkolást, rengeteg hely szabadult fel a közterületeken, és csökkent az ingázók és a parkolóhelyre vadászók miatti forgalom is. Ezzel újabb mérföldkövet teljesítettünk a klímavédelem terén” – mondta Ulli Sima mobilitásért felelős városi tanácsnok.
A fizetőparkolás kiterjesztése különösen a külső kerületekben, Floridsdorfban, Donaustadtban és Liesingben hozott változást, de Hietzing is a nagy nyertesek közé tartozik.
- Floridsdorfban például a Strebersdorfi pályaudvar környékén 98,1 százalékról 29,6 százalékra csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig kétharmaddal lett kevesebb. Mindezt annak ellenére, hogy a kerület lakossága közben öt százalékkal nőtt.
- Donaustadtban átlagosan hatvan százalékkal csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig hetven százalékkal. Míg egy évvel ezelőtt a parkoló autók húsz százaléka jött a fővároson kívülről, addig mostanra ez az arány 6,2 százalékra csökkent.
- Liesingből elsősorban a más tartományokból érkező autók tűntek el a fizetős parkolás kiterjesztésével, itt nyolcvankilenc százalékkal csökkent az arányuk.
A felszabadult területeket a kerületek zöldítésre szeretnék használni, illetve a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak adják át. Floridsdorfban például a klímaváltozásnak ellenállóvá teszik a Schleifgassét – tizennyolc új fával és négyszázötven négyzetméternyi újonnan létesített zöldfelülettel – és kiszélesítik a járdát az Anton-Böck-Straßén, amit szintén kizöldítenek. Donaustadt a felszabadult területet a kerékpáros infrastruktúra bővítésére használja majd. Itt kerületszerte összesen tizenhat kilométernyi új kerékpárút épül az elkövetkező időszakban.
A parkolásból befolyt bevételt a város teljes egészében a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítja.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!