Több luxusnál: Nagykomfort Tatabányáról
Sokszor írtuk már, micsoda remekeket készítenek Börcs Lászlóék, ez most a Nagykomfort kocsira hatványozottan igaz. Íme a részletek a QuaBLA hírleveléből.
A Nagykomfort: a rendszerváltás luxusa
„A Magyar Államvasutak megrendelésére 1985 és 1988 között, hat, légfűtéses komfortkocsi készült egy 19-41-es és öt 20-41-es sorozatú kocsiból. A belföldi és RIC-forgalomra is alkalmas négy 84-41-es középszámú ARp sorozatú, 140 kilométer/óra maximális sebességű kocsi épült (kiskomfort). A nemzetközi forgalomra a légkondicionált 89-70-es sorozatú kettő WSPz kocsit adott át a dunakeszi járműjavító (nagykomfort). A komfortkocsik az 1985/86-os menetrendi ciklusban mutatkoztak be a pécsi, szegedi, miskolci és záhonyi expresszvonatokban. 1988-tól a nemzetközi forgalomban, Budapest–Bécs között közlekedő Lehár EuroCity és az Arrabona Expresszben, valamint előfordultak az Orient Expressz Budapest–Salzburg közötti viszonylatában is.
A kocsik egyik végén a feljáróajtókat megszüntették, itt ruhásszekrényt és bőröndtartót alakítottak ki. Később itt kapott helyet a telefonfülke is. A kézifékes végen találjuk a WC-t és a mosdóhelységet. A kocsiban szolgálati fülkét is elhelyeztek az utaskísérő számára, amely szekrénysorba épített mosogatót, mikrohullámú sütőt, valamint hűtőszekrényt is tartalmazott, ruhásszekrényt is beépítettek. További tartozék a pihenőülésen kívül, a hűtőszekrény feletti polcon videomagnó és egy keverőerősítő, amelyek segítségével vezérelték a kocsibelsőben található két tv-készüléket, valamint a fejhallgatókra kiadott hanganyagot. A fülkében egy monitor is helyet kapott melyen a kocsi belseje volt látható.
A harminchét üléssel ellátott termes kocsi 1. osztályú, fejtámlás ülései dönthetők, és a menetiránynak megfelelően előre vagy hátra forgathatónak. Az 501-6 pályaszámú kocsi feliratozása eltér a többi komfortétól, 1991-től 2002-ig míg a kocsi Budapest Déli pályaudvar honosítású volt, elrendezésében nem is változott, a pályaszám a feljáróajtó felőli hatodik, és hetedik ablak közé esik. Az alvázfelirat sebességcsoport kerete szinte a beszívónyílás jobb sarka alatt van elhelyezve, amely az ötödik ablak alatt balra zárva került beépítésre a kocsi folyosó felőli oldalán.
A hosszú honállomás-feliratok rövidítését a nemzetközi szabványok nem engedik meg, ezért felirat hosszát, kizárólag csak a pályaudvar felirat PU jelölésével lehet csökkenteni.
A QuaBLA Modell az előző kiadású komfort modelljeit 2001 júniusában, majd 2006 szeptemberében készítette. Most jött el az idő, tizennyolc esztendő után, hogy a régi szerszámot »leporoljuk«, és a mai színvonalnak megfelelően egy új kiadással jelentkezzünk. A modell Németországban készült, a régi oldalfal ablakméreteit megnöveltük, az eredeti méretek figyelembevételével.
Az oldalablakokat partnerünk tamponálta, amelyen a kocsi belsőjét is megfigyelhetjük, a víztiszta »üvegen« keresztül. Az alváz berendezéseit az eredeti kocsi alapján készítettük el, a klíma dobozára a gyári táblát is fel-raktuk. A kocsi alján található vonatnemváltót, és az egyéb berendezések kezelő állító karjait is felhelyeztük. Nem maradhatott el, a Rába gyártóműi felirata sem, a feljárólépcsők környezetében. A modell festése és feliratozása az 1991-es állapot szerinti, amelyen a feljáróajtó kocsiszínű volt. A kocsi revíziója 1988, amely a gyártási évet mutatja. Ezért a modell a negyedik, és ötödik korszakos vonatokba is besorolható.
A WSPz-t, DCC-digitális világítással szereltük, amely képes működni analóg üzemmódban is. A beépített panel tartalmazza a dekódert.
- Katalógusszám: 21111.1, pályaszám: 61 55 89-70 501-6, korszak: IV.-V.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!