Tíz éve történt a studénkai tragédia
Misztikus dátum volt az a bizonyos pénteki nap, sokan esküvőket szerveztek 2008. 08. 08-ára, mégis feketebetűs lett a cseh vasutas naptárban ez a nap. Az újkori cseh vasúttörténet egyik legnagyobb szerencsétlensége történt tíz éve ezen a napon. A 108-as Comenius EuroCity vonat szerelvénye Studénka állomást elhagyva belerohant a felújítás alatt álló közúti felüljáróba, ami éppen a vonat előtt szakadt rá a sínekre. A baleset fotóit látván szinte csoda, hogy „csak” nyolc utas vesztette életét. Sokak életük végéig viselik majd a baleset következményeit. A sors iróniája, hogy mai napig nem vontak felelősségre konkrét személyt, vagy csoportot, aki felelne a balesetért.
A Comenius EC ugyanúgy, mint máskor, aznap reggel hétkor indult Krakkóból Prágába. 9:19-kor belépett Csehországba Oderbergnél (Bohumín), az ostravai agglomerációban történő megállások után, körülbelül négyszáz utassal a fedélzetén elindult Olomouc felé, de soha nem ért oda. Studénka állomás után ugyanis a vasutat egy közúti felüljáró íveli át, amit éppen akkor újítottak fel. Annak érdekében, hogy a felújítás a legkevésbé se gátolja a vasúti közlekedést a fontos vasúti korridoron, a hídszerkezetet hidraulikus emelőkkel megemelték, és 30 méterrel északnyugati irányba tolták, hogy a munkások zavartalanul dolgozhassanak a közút építésén. Két nappal a baleset előtt megkezdték a hídszerkezet visszacsúsztatását az eredeti helyére. A felújítást végző építőipari cég megítélése szerint ez a munkafolyamat nem követelte meg a vasúti infrastruktúra-kezelőséggel történő egyeztetést, esetleg a vasúti közlekedés valamilyen szintű korlátozását. A vonatok így továbbra is teljes pályasebességgel haladhattak át a munkavégzés helyszíne alatt.
Fél tizenegy körül haladt erre a Comenius EuroCity vonat, csaknem teljes megengedett sebességgel (akkor 140 km/h). A vonat – élén a 151.018-as Banánnal – ekkor már körülbelül tíz perc késést szedett össze. 10:30-kor a felújítás alatt álló híd egyszerűen ráomlott a vasúti pályára, a tartópillérek mit sem segítettek. A vonat mozdonyvezetője, Jiří Šindelář azonnal vészfékezett, lecsapta a főkapcsolót, s berohant a gépház gyomrába elrejtőzni. Másodpercek töredéke alatt tette mindezt. Ennek köszönhetően a vonat sebessége 134 kilométer per óráról 452 méter után (ilyen távolságra volt a vonat a pályára omló hídtól) 90 kilométer per órás sebességre csökkent a karambol pillanatában. A mozdonyvezető hihetetlen szerencséjének köszönhetően túlélte a balesetet, csak kisebb zúzódásokat szenvedett. Meg egy életre szóló traumát.
Az ütközés ereje nagyon erős volt, a mozdony mindkét vezetőállása roncs lett, a szekrény is nagy mértékben sérült. A vonat első négy kocsija is kisiklott, a tehetetlenségi erőnek köszönhetően rátorlódtak az összeomlott hídra, megelőzve a mozdonyt is, ráadásul oldalirányban hozzácsapódtak a párhuzamos vágányon álló teherkocsiknak. Hat utas a helyszínen meghalt, majd a szerencsétlenségnek még két áldozata lett, akik a kórházba szállítást követően vesztették életüket. Az anyagi károk is jelentősek voltak, az infrastruktúrán és a vonaton keletkezett kár értékét a szakemberek 167 millió koronára (ma körülbelül 2 milliárd forint) becsülték.
A baleset vizsgálata nagyon hosszúra nyúlt, az építtető (DSO – Dopravní stavby Ostrava, azóta Eurovia) és az alvállalkozók is tiltakoztak mindenféle felelősségvállalás ellen. Több elégtelenséget is találtak, hibás volt például a tervdokumentáció, ami a segédtartópillérekre vonatkozott, hibákat találtak a technológiai leírásban is, valamint nem törődtek a mozgatandó híd súlyával sem. Mindazonáltal a tíz felelősségre vont személy mindegyikét tavaly decemberben felmentette a bíróság.
Ugye emlékszünk még a Pendolinó szerencsétlenségére 2015 júliusából? Egy kamion rekedt az átjáróban, ez is Studénka állomáson történt, joggal könyvelték el a cseh vasúthálózat átkozott pontjának.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!