Tíz éve már: dupla rotyogás Nógrádban
Kétezertizennégy augusztus 28-át írtunk. Egy csodás, felhőtlen nyárvégi napra virradtunk. Amin történt egy és más.
Azt lehetett tudni, hogy Hatvan akkoriban nem nagyon bővelkedett remot Dácsiákban. Az egyik az országot járta gyomirtó szerelvénnyel – akkoriban még a MÁV-Start adta a gépet erre a menetre, rendszerint Hatvan egyik Dácsiáját. Viszont ezen a napon két dízeles tehervonatot is el kellett küldeni Hatvanból Nógrádba:
- egy rövidebb anyagvonatot Balassagyarmatra. Aznapra anyagolás volt megrendelve a legbátrabb város és Ipolytarnóc közé. Akkor még nem is lehetett sejteni, hogy kilenc évvel később, 2023-ban, a 78-as vasútvonal ezen szakasza a közlekedési „módváltás” áldozata lesz...
- A másik tehervonat pedig a szokásos kiszolgálómenet a salgótarjáni acélgyárba.
Dácsiák nem voltak, viszont ekkor Hatvannak még volt három Púposa:
- a 224-es,
- a 235-ös, illetve
- a 201-es.
A 235-ös eredetileg 2014 nyarán a 2013-ashoz hasonlóan a Győr–Siófok közötti fürdősre volt beosztva. Ám néhány hét után súlyosan meghibásodott, és visszavitték Hatvanba javításra, nyár végére készültek el vele. A 201-es a „remek” megbízhatósága miatt Fradiban volt, mint darutartalék.
Nincs más hátra, mint előre, Púposokkal fel a hegyekbe! Így esett, hogy kapásból két Jendrassik-motor is rotyogott egymáshoz képest szomszédos vonalakon. Ez már akkor is csodaszámba ment!
A lelkes vasútfotósok nagy örömére nem is egyszerre indultak, így lehetőségük volt mind a két menetet megörökíteni. Először az anyagvonatot indították útnak, élén a 224-essel, amit a pazar kora reggeli fényekben Galgagyörk határában örökítettük meg. Nem sokkal utána indult az acélgyári menet is a 235-össel. Azt Taron kaptuk lencsevégre, majd Salgótarjánban már az acélgyár iparvágányán. A 235-ös Púpos gépmenetként vonult vissza Hatvanba. Még így is érdekes téma lett volna, ha nem ekkortájt végez az anyagolással a 224-es, és indul vissza.
Így hát irány vissza a 78-as vasútvonalra! Utunk keresztül a Cserháton Szügyre vezetett. Ott fotóztuk először a hazatérő anyagvonatot. A személyvonatoknak hála, volt lehetőségünk több helyen is lencsevégre kapni a tehervonatot. Galgagután volt a következő fotóhely. Majd Acsán zártuk a napot. És még csak délután három óra volt!
Kétezerhuszonegyben trakcióváltás volt a 81-es vonali kiszolgálómeneteken. Azóta a Rail Cargo Hungária Suttogói tehereznek arra. Így a Púposok Hatvanban léte okafogyottá vált. A 201-es és 224-es Záhonyba helyzték át. Utóbbi néha „el-elvándorol” onnan mint a retró hétvégék egyik résztvevője. Többek között 2022-ben két napra visszatért Hatvanba is az akkori tavaszi retró eseményre.
A 235-ös Púpos pedig megállt egy műszaki hibával. Székesfehérvárra vitték javításra. Miután elkészültek vele, futópróba keretein belül egy személyvonatot bíztak rá 2023 augusztusában; egy kört kellett volna menni Komáromba. Ám sajnos még Komárom előtt, Szőny-Déliben megadta magát. Azóta is a székesfehérvári gépészeti főnökség területén várja sorsa jobbra fordulását. Ha lehet ilyesmiben bízni: egy napon ezt a mozdonyt is Záhonyba viszik, ahol felújítják...
Ha valakinek hiányzik a púposos életérzés, annak tudunk javasolni egy remek programot. Szeptember 7-én lesz GYSEV Púpossal fotós különvonat a Zalában.
Nyitóképünkön Acsa-Erdőkürt állomása után rotyog tovább az üres anyagvonat. Ez volt a „búcsúképünk” ettől a tehertől
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!