Tíz éve már: dupla rotyogás Nógrádban

Harmati Marcell   ·   2024.08.28. 18:00
acsa

Kétezertizennégy augusztus 28-át írtunk. Egy csodás, felhőtlen nyárvégi napra virradtunk. Amin történt egy és más.

Azt lehetett tudni, hogy Hatvan akkoriban nem nagyon bővelkedett remot Dácsiákban. Az egyik az országot járta gyomirtó szerelvénnyel – akkoriban még a MÁV-Start adta a gépet erre a menetre, rendszerint Hatvan egyik Dácsiáját. Viszont ezen a napon két dízeles tehervonatot is el kellett küldeni Hatvanból Nógrádba:

Balassagyarmati személyvonat érkezik Galgagyörkre sejtelmes napkelte előtti fényekben (a szerző felvételei)

  • egy rövidebb anyagvonatot Balassagyarmatra. Aznapra anyagolás volt megrendelve a legbátrabb város és Ipolytarnóc közé. Akkor még nem is lehetett sejteni, hogy kilenc évvel később, 2023-ban, a 78-as vasútvonal ezen szakasza a közlekedési „módváltás” áldozata lesz...
  • A másik tehervonat pedig a szokásos kiszolgálómenet a salgótarjáni acélgyárba.

Dácsiák nem voltak, viszont ekkor Hatvannak még volt három Púposa:

Pazar hangulat a Cserhát déli oldalán. Aszódi személyvonat csattog lefelé, míg a Szil-Szit Kft. Ikarus 256-osa (LPZ-199 rendszámú) megy felfelé munkásjáratként. A kép bal (na meg az út) szélén a lelkes fotósokat szállító japán–magyar „faluromboló” ezres Suzuki Swift, a szerző első autója

  • a 224-es,
  • a 235-ös, illetve
  • a 201-es.

És jött a várva várt téma! Miután leért az előző képen látható személy, utána engedték útjára a 224-es Púpost az anyagvonatával

A 235-ös eredetileg 2014 nyarán a 2013-ashoz hasonlóan a Győr–Siófok közötti fürdősre volt beosztva. Ám néhány hét után súlyosan meghibásodott, és visszavitték Hatvanba javításra, nyár végére készültek el vele. A 201-es a „remek” megbízhatósága miatt Fradiban volt, mint darutartalék.

Nincs más hátra, mint előre, Púposokkal fel a hegyekbe! Így esett, hogy kapásból két Jendrassik-motor is rotyogott egymáshoz képest szomszédos vonalakon. Ez már akkor is csodaszámba ment!

Ez már a 81-es vonal, hisz útnak engedték a másik púposos tehert is. De előtte még egy somoskőújfalui személy került a fényképezőgépek elé. 2021-ig főleg Usgyik járták ezt a vonalat. Néha be-becsusszant egy-egy csörgős, púposos, esetleg szergejes személyvonat

A lelkes vasútfotósok nagy örömére nem is egyszerre indultak, így lehetőségük volt mind a két menetet megörökíteni. Először az anyagvonatot indították útnak, élén a 224-essel, amit a pazar kora reggeli fényekben Galgagyörk határában örökítettük meg. Nem sokkal utána indult az acélgyári menet is a 235-össel. Azt Taron kaptuk lencsevégre, majd Salgótarjánban már az acélgyár iparvágányán. A 235-ös Púpos gépmenetként vonult vissza Hatvanba. Még így is érdekes téma lett volna, ha nem ekkortájt végez az anyagolással a 224-es, és indul vissza.

Második felvonás! Jött a 235-ös Púpos is a salgótarjáni menettel

Így hát irány vissza a 78-as vasútvonalra! Utunk keresztül a Cserháton Szügyre vezetett. Ott fotóztuk először a hazatérő anyagvonatot. A személyvonatoknak hála, volt lehetőségünk több helyen is lencsevégre kapni a tehervonatot. Galgagután volt a következő fotóhely. Majd Acsán zártuk a napot. És még csak délután három óra volt!

A nap állása miatt legközelebb már csak a célállomása előtt volt lehetőség fotózni a tehervonatot. A Salgótarjáni Szent József-templom előterében a menet immáron az iparvágányon

Hogy mi lett azóta Hatvan Púposaival?

Kétezerhuszonegyben trakcióváltás volt a 81-es vonali kiszolgálómeneteken. Azóta a Rail Cargo Hungária Suttogói tehereznek arra. Így a Púposok Hatvanban léte okafogyottá vált. A 201-es és 224-es Záhonyba helyzték át. Utóbbi néha „el-elvándorol” onnan mint a retró hétvégék egyik résztvevője. Többek között 2022-ben két napra visszatért Hatvanba is az akkori tavaszi retró eseményre.

Kapunyitásra várva hamisítatlan retró hangulatban

A 235-ös Púpos pedig megállt egy műszaki hibával. Székesfehérvárra vitték javításra. Miután elkészültek vele, futópróba keretein belül egy személyvonatot bíztak rá 2023 augusztusában; egy kört kellett volna menni Komáromba. Ám sajnos még Komárom előtt, Szőny-Déliben megadta magát. Azóta is a székesfehérvári gépészeti főnökség területén várja sorsa jobbra fordulását. Ha lehet ilyesmiben bízni: egy napon ezt a mozdonyt is Záhonyba viszik, ahol felújítják...

„Berotyog” a menet a gyár területére

Ha valakinek hiányzik a púposos életérzés, annak tudunk javasolni egy remek programot. Szeptember 7-én lesz GYSEV Púpossal fotós különvonat a Zalában.

Az előrendezőben van lehetőség körüljárásra. Onnan toltmenetben tud tovább haladni a vonat, ha a mozdony haza szeretne jutni

Rájár a szerelvény másik végére, hogy feltolja a kocsikat a rendeltetési helyükre

Immáron dolga végeztével ereszkedik lefelé, aztán irány haza, Hatvanba! Ezzel a képpel bezárólag a 81-es vonali púpos kimaxolva, irány vissza a 78-asra!

A másik Púpos is végzett a munkájával az anyagolással, üres kocsikkal rotyog vissza Hatvanba

Kereszt miatt félrerakták, így Galgagután is meglett

Egy aszódi személyvonatot megvártunk még, és hazaindultunk mi is. A társaságom háromnegyede külső íven kapta lencsevégre a Bézét

Ez pedig már a lassan közelgő vég. Már nem sok volt hátra a Suttogók érkezéséig, pár hónap... A Mátravidéki Erőmű előterében rotyog Salgótarjánból visszafelé az immáron rakott teher. A fotó Hatvanban készült 2021. május 25-én

Két éve, a tavaszi MÁV-Start Zrt. szervezésű retró hétvége Hatvanra összpontosult. Ennek keretein belül két napra visszatért a 224-es Púpos a 81-es vonalra, személyvonatozott. A felvételen a szombati alkonyban halad Hatvan felé a Szurdokpüspöki Szent Kereszt Templom előterében

Székesfehérvár, 2024. április 19.: ez a 235-ös Púpos szomorú jelene. Dög sorban állva, szebb időkre várva

Nyitóképünkön Acsa-Erdőkürt állomása után rotyog tovább az üres anyagvonat. Ez volt a „búcsúképünk” ettől a tehertől

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek