Európai vasúti vezetők és a császári hadvezér térben és időben eltérő közös nevezője Budapesten
Források kerestetnek, terítéken a vasútfinanszírozási lehetőségek kiszélesítése.
Nincs új a nap alatt, Magyarország az általános iskolai tananyagban legalább alapfokon jártas népessége a középkor történelmével foglalkozó tanulmányai során találkozhatott a névvel, Montecuccoli. Igen, ő, gróf Raimondo Montecuccoli olasz származású német-római hadtudós és hadvezér volt az, aki legatyásodott serege folyamatosan rossz ellátása miatt rendre a korrupciótól nyögő Bécsben volt kénytelen kuncsorogni ellátmányért, kevés sikerrel. Ő volt az, aki azért Szentgotthárdnál jól kardélre hányta a törököket, majd komoly elméleti, hadtudományi munkássága egyik gyümölcseként papírra vetette, a háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz és pénz.
Túllendülve azon a felismerésen, hogy máshoz is az kell, ráadásul a pénz önmagában nem is elegendő, mert egyrészt azt lehet a világon a legkönnyebben oktalanul elherdálni, lenyúlni, eltüntetni (nyilván, mert boldogít), másrészt a mára megfakult fényű tudást és becsületet is feltüntetnénk jelszóként mondjuk egy nagyszabású projekt belengetését zászlajára kitűző képzeletbeli esemény roll-upján.
Európa vasútja viszont egyelőre a remélt fejlesztések megvalósítását elősegítő pénzforrások felkutatásán fáradozik. Ezt volt a bevallott célja a Budapesten, az európai vasutakat tömörítő CER égisze alatt tartott kétnapos csúcstalálkozónak is. A CER, vagyis ezúttal az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége a vasútfinanszírozás kérdését állította az esemény fókuszába. A házigazda MÁV közleményéből kiderül, az európai vasúti szektor főbb célkitűzéseit a fórumon elfogadott Budapest Nyilatkozat kiadásával deklarálták. A célkitűzések között szerepel elsősorban a finanszírozási lehetőségek kiszélesítése „a zöld finanszírozás által, ami új lehetőséget teremt a vasút számára”. Ez a felismerés sem mai: a gazdaság és közlekedés alappillére az élhetőbb Európa megteremtését szolgáló vasúti közlekedés és szállítás, az Európai Unió „ambiciózus klímacéljaihoz mérten azonban jelentősen elmaradnak a jelenleg rendelkezésre álló uniós és nemzeti költségvetési keretek.
A résztvevők – európai vasúti vezetők – a célok között fogalmazták meg a zöld finanszírozásból nyújtott támogatások becsatornázásának elősegítését a kötött pályás projektekre, digitalizációra, vasútvillamosításra, vagy olyan alternatív meghajtású mozdonyok beszerzésére, mint az akkumulátoros vagy hidrogénüzemű vonatok.
Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója (felvételünkön) a tanácskozáson kijelentette, a vasút egyszerre olcsó és drága, mivel az infrastruktúra fenntartása sok pénzt felemészt, míg a vasút társadalmi és a gazdasági előnyei jelentősek. A haszon megoszlik az állam, a gazdaság és a társadalom között, ehhez mérten viszont a költségeket is meg kell osztani a szereplőknek. A jövőben jelentősebb beruházásokra van szükség.
A július 1-jével elkezdődött magyar EU elnökség egyik hivatalos programjaként megtartott CER-tanácskozást Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára nyitotta meg, az eseményen részt vett Kerékgyártó János, az ÉKM közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára.
Montecuccoli – akinek carrarai márványból faragott életnagyságú szobrát felállították a Hadvezérek csarnokában, a bécsi Hadtörténeti Múzeumban, egy mellszobra pedig az alsó-ausztriai Heldenberg emlékhelyen,a hősök sétányán látható – megérdemel egy jóindulatú feltételezést, miszerint talán elfedte volt megemlíteni, annyira sincs új a nap alatt, hogy egy történetírói feljegyzés szerint XII. Lajos francia király hadvezére, a Montecuccolihoz hasonlóan szintén olasz, a XV–XVI. fordulóján élt Gian Giacomo Trivulzio, amikor királya megkérdezte tőle, hogyan vehetné be Milánót, azt felelte: „Három dologra van szükség, Sire, a felkészüléshez: pénzre, pénzre, és ismét csak pénzre.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!