Tendert ír ki a ČD, úgy ahogy azt illik
Az idnes.cz hírportál információi szerint a Cseh Vasutak huszonöt villamos motorvonat beszerzésére írna alá keretszerződést minél rövidebb időn belül. A kész vonatokat a gyártónak tizenöt hónapon belül kell leszállítania a tervek szerint. A szerződési feltételeket eddig csupán a Škoda Transpotration közlekedésipari óriáscég teljesíti. A rossz nyelvek testre szabott közbeszerzési pályázatot sejtenek a háttérben.
Két tender forog kockán, amelyeknek együttes értéke eléri a csaknem négy milliárd koronás összeget (43 milliárd forint). A cseh vasúttársaság tizennégy szerelvényt rendelne távolsági járatok kiszolgálására, s további tizenegyet szerezne be regionális járatokra. A távolsági járatok szerelvényei 320 vagy 200 férőhelyesek lehetnek, a helyközi járatok kapacitása pedig 160 utas lehet. A közbeszerzés finanszírozására a Cseh Vasutak szívesen látnák az Unió támogatását is a Közop alapból. Talán ezért is a nagy sietség, ugyanis 2015 derekáig lehet a 2007–2013-as finanszírozási időszak támogatásait igénybe venni. Sőt az is benne van a pakliban, hogy a vonatokat maga a cseh közlekedésügyi minisztérium veszi meg, s a jövőben ezeket bérbe adja majd az egyes tenderben nyertes vasúti személyszállítási szolgáltatónak. Mert ugye Csehországban előbb-utóbb teljesen liberalizálják a vasúti közlekedés személyszállítási üzletágát, ami azt jelenti, minden egyes távolsági vonalat áruba bocsátanak, s nyilvános versenyben választják ki a szolgáltatókat. Ebben az esetben nem biztos, hogy mindenütt a ČD maradna a személyszállítási vállalat.
Ha mégis a ČD veszi majd meg a vonatokat (ez a valószínűbb), akkor biztosan a legócskább szerelvényei helyett állítaná csatasorba az új szerelvényeket. Így nagyobb eséllyel indulhatna majd az esetleges nyílt versenyekben. Az új szerelvények a Prága–Ústí nad Labem–Cheb, Prága–Děčín, Prága–Česká Třebová–Brno és Brno–Břeclav–Olomouc vonalakon jelennének meg. Az itteni gyorsvonatokon a legelmaradottabb az utazás komfortja, nem felel meg a XXI. század követelményeinek, hiszen itt még mindig a régi bautzeni bőrüléses kocsik vannak túlsúlyban.
A dolog hátulütője, hogy a mostani helyzet szerint csakis a Škoda felel meg a követelményeknek éppen a rövid szállítási idő és az engedélyeztetési folyamat időigényessége miatt. Csehországban egyedül a Škodának van típusengedélye a RegioPanterekre, mint egyszintes villamos vonatokra.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!