Temesvári megemlékezés
A román tengerészet napján Temesváron emléktáblát avattak abból az alkalomból, hogy 280 éve volt először hajózható a városon átvezető Bega csatorna. Az emléktábla azt idézi fel, hogy 1732-ben jutott el az első hajó a kikotort Bega-csatornán a Belgrád közelében fekvő Duna melletti Pancsováról Temesvárra. Nemcsak az akkori kor mércéjével, hanem a mai szemmel is jelentősnek számít a Temes-köz mocsarainak a XVIII. század első felében történt lecsapolása, a Bega és a Temes folyó szabályozása. Ennek a következménye, hogy bár Temesvár neve a Temes folyóra utal, a városon a Bega folyik át. Az osztrák szolgálatban álló Fremant Miksa holland vízmérnök ugyanis úgy tervezte meg a térség vízügyi rendszerét, hogy a mesterséges medrekbe terelt két párhuzamos folyó közül a Bega (régi nevén Kistemes) haladjon át Temesváron.
A vízügyi rendszert úgy építették meg, hogy a két folyót Temesvár fölött két csatorna is összeköti. A Lugos közelében ásott tápcsatorna azt tette lehetővé, hogy a Temesből mindig annyi vizet vezessenek át a Begába, amennyi a hajózáshoz szükséges, egy másik árapasztó csatorna pedig az esetleges vízfölösleget vezette át a Begából a Temesbe.
Temesvár és a Bánság gazdasági felemelkedését is a hajózható Bega-csatorna alapozta meg. Az itt megtermelt gabonát, később pedig a Temesváron gyártott ipari termékeket is vízi úton szállították el. Hajón érkeztek Temesvárra a városban épült gyárak berendezései és 1857-ben az épülő Szeged-Temesvár vasútvonal első gőzmozdonyai is. A Temesvár terein látható fogadalmi szobrokat is hajón szállították Bécsből a városba.
A Bega romániai szakaszán az 1960-as évekig közlekedtek ajók. A folyó melletti falvakból a Puttyogónak nevezett kishajóval hozták a zöldséget a temesvári piacra. Az 1980-as, 1990-es években már csak Temesvár területén maradt sétahajózásra alkalmas a folyómeder, de 2000 után ez a szakasz is eliszaposodott.
Temesvár alpolgármestere 2011 áprilisában jelentette be, hogy a város területén ismét hajózhatóvá tették a csatornát és a városvezetés azt tervezi, hogy vízibuszokat állít üzembe. Az akkori közlés szerint a Bega-csatorna teljes, 44 kilométeres romániai szakaszán újraindulhat a hajózás, ha újraépítik a zsiliprendszert Románszentmihálynál.