Szuhojok exportra: túl a 2500. gépen

iho/repülés   ·   2012.08.14. 12:00
Szu-30Kicim

Túljutott a Szuhoj-harcigépek exportja a 2500. példányon, bár rögtön tegyük hozzá, a gyár erről szóló közelményében nem szerepel sem a gép pontos típusa, sem az, melyik megrendelő kapta a jubileumi gépet.

A gyártó 1964 óta készít külföldre is vadászokat és vadászbombázókat, ahogy a dokumentum felsorolja: a Szu-7-es, 17-es, 20-as és 22-es, Szu-24-es, 25-ös, 27-es és 30-as típusokat, illetve ezek modifikációit. Európa, Ázsia, Afrika és Dél-Amerika több mint 30 országában repültek vagy repülnek ezek a gépek, sok régi típus példányai ma is szolgálatban állnak, bizonyítva a Szuhoj repülőgépek megbízhatóságát, hatékonyságát és harci képességeit – hangsúlyozza a közlemény.

1996 óta a meghatározó exportmodell a Szuhoj 30-as többfeladatú harci gép, illetve annak sokféle eltérő verziója. Ezeknek és a hozzájuk tartozó felszerelésnek és fegyverzetnek az exportja több mint felét teszi ki a fegyverkivitellel foglalkozó állami vállalat, a Rosoboronexport szállításainak, olvasható a közleményben. A kétezres években jelentősen növekedett a Szu-30MKK különféle altípusainak exportja, különösen az Indiával közösen fejlesztett és modern avionikával felszerelet MKI változaté.

A gyár közleménye végül egyfelől a Szu-35-öst emeli ki, amelynek 14,5 tonnás tolóerejű, vektorkormányzású hajtóművei, 400 kilométeres hatótávolságú radarja,  optikai felderítő rendszere és más tulajdonságai „a 4. illetve 4+ generációs vadászgépek sorában az élre helyezik”, ennek a típusnak akiviteléről is folnyak a tárgyalások – utal rá a gyári dokumentum. Mint az iho/repülés beszámolt róla, ennek a típusnak a kínai exportját az akadályozza, hogy a pekingi fél nem nyújt elég biztos garanciákat arra, hogy nem ismétli meg ennek a valóban igen fejlett harci gépnek az esetében azt, amit korábbi Szuhoj-típusoknál megtett, vagyis hogy megrendeli az első szériát, majd ennek alapos megismerése révén maga kezdi gyártani a többit.

Ugyancsak említi a közlemény a most fejlesztés alatt álló 5. generációs PAK FA harci gépet, mint amely a sorozatgyártás beindulásával továbbra is fenntartja a Szuhoj-gépek versenyképességét a globális piacon. Viktor Bondarjev, a légierő parancsnoka épp a napokban jelentette be, hogy a PAK-FA sorozatgyártása már 2015-ben elindul: ha ez sikerül, akkor a modern harci gépek történetében kiemelkedően gyors fejlesztésről beszélhetünk, hiszen a gép prototípusa 2010-ben szállt fel először.

Az Amur-menti Komszomolszkban működő gyár 1936-ban készítette el első gépét, egy P-6-os Tupoljev-felderítőt, azóta mintegy 12 ezer gépet szerelt össze, köztük Il-4-es bombázókat a háború idején, majd Li-2-eseket 1946 és 49 között, de gyártotak itt MiG-15-ös és 17-es első generációs sugárhajtású gépeket is.

1976-ban kezdődött a Szu-27-es programja, amely a belőle fejlesztett változatokkal együtt azóta alaptípusát adja a szovjet majd az orosz légierőnek. Egy ugyancsak a napokban közzétett dokumentum szerint a gyár gépei jelentik az orosz légierő gerincét, a hadrendben álló gépek kétharmada a Szuhoj terméke. A jelentés szerint a mostani modernizációs és fejlesztési programoknak köszönhetően 2020-ig továbbra is a Szuhoj-konstrukciók az alaptípusai az orosz védelmi erők légiflottájának.

Amit viszonylag ritkán emlegetnek: magyar felségjellel is repültek Szuhojok. A r a közvélemény előtt egy ideig szemérmesen felderítőként minősített, változtatható szárnyállású Szu-22-es vadászbombázókból 1984 és 1997 között 15, köztük három kétüléses gyakorló változat állt szolgálatban a Magyar Légierőnél.

(fotó: Nitsch György)

Kapcsolódó hírek