Szlovákia is beszáll?
A keddi találkozó a sajtóhírek szerint nagy egyetértést hozott a magyar és a szlovák miniszterelnök között. Egyéb ügyek között számunkra annak van nagy jelentősége, hogy némileg fellebbenni látszik a fátyol a Budapest és Varsó között nemrégen eléggé szervetlenül belebegtetett, építendő nagysebességű vasút egyik legnagyobb kérdésében: miről is van szó, ha egyszer Lengyelországban már szinte készen van a vonal, Magyarországot pedig alig érinti, viszont a kulcsszerepű Szlovákiáról eddig szó sem esett?
Az Indexnek a találkozóról szóló cikkében pontosan így hangzik el az utalás: „...a szlovák miniszterelnök jelezte, hogy részt kívánnak venni a Budapest és Varsó között épülő gyorsvasút tervében, vagyis a vonat Pozsonyon keresztül fog haladni”. Ez elszólás, hibás következtetés, vagy egyértelműen kizárólagos megoldás is lehet. Összességében egy Budapest és Varsó közötti nagysebességű vasút építési szándékából még Szlovákia szükségszerű részvétele esetén sem következik, hogy a vonal Pozsonyon át haladjon, portálunkon is bemutattuk már, hogy fizikailag más nyomvonalak is elképzelhetőek Szlovákián át, olyan is, amely Pozsonyt messze kihagyja a játékból.
Teljesen egyértelmű viszont, hogy ha Szlovákia komolyan részt akar venni ebben a projektben, akkor egy olyan nyomvonal mellett fog kiállni, amely Pozsonyt is érinti, hiszen az országnak elemi érdeke, hogy fővárosát erősen ráfűzze a nagyobb európai áramlásokra – így is elég bosszantó a Bécs szélárnyékában létezés és az, hogy a nagy északnyugat-délkeleti tranzittengely a várostól látótávolságra, de már egy másik ország területén fut át. Ezért a véletlenszerű következtetés akár igaz is lehet, jóllehet ez így konkrétan nem hangzott el.
Portálunkon azonban néha szeretünk az összeesküvés-elméleteket súroló következtetéseket is levonni, ezért ez most sem maradhat el. Tegyük fel, hogy a Varsót Budapesttel összekötő nagysebességű vasút ötletének bejelentésénél a magyar (és a lengyel) kormány már tudta, hogy vasútföldrajzi, népességi és egyéb okokból egy bizonyos – Pozsonyon áthaladó – nyomvonalról lehet csak szó, és eleve nem akart a keleti végeken átvágó vasutat építeni. Politikai megfontolásokból azonban nem ezzel indítottak, hanem azzal, hogy majd a megvalósíthatósági tanulmány alapján el lehet dönteni, merre fusson a valaha megépítendő nyomvonal. A megfontolás alapja lehetett az, hogy egy céget megvalósíthatósági tanulmány készítésével bízzanak meg, holott a nyomvonal szempontjából erre reálisan nem nagyon van szükség. Lehetett az is, hogy a magyar-lengyel politikai szövetség szorosra zárását szerették volna kihangsúlyozni a Szlovákiát – egyelőre – nem említő közleménnyel, tudván tudva, hogy adott időben Szlovákia szükségszerűen be fog kapcsolódni a játékba. És van az a lehetőség is, hogy belátták, az országban nagysebességű vasút legeslegelőször mindenképpen Budapest és Bécs között fog épülni, mert közlekedési és politikai orientációnk – kisebb megszakításokkal – évszázadok óta így működik, és ez most sem fog változni. Ennek kihangsúlyozása azonban ellentétes a jelenlegi kurzussal, viszont egy Hegyeshalomig – onnan pedig Rajkáig – tartó, valódi, nagy átépítést akár a varsói nagysebességű vonal részeként is el lehet adni úgy, hogy nem lesz téma a Nyugat-európai nagysebességű csatlakozás – feltéve, hogy a nyomvonal Pozsonyon át vezet. A rajkai határátmenet újbóli megnyitása is alátámaszthatja ezt a hajmeresztő spekulációt.
Akárhogy is van – elszólásból, vagy szándékosan – a pozsonyi irány most megerősítést nyert és ennek örülhetünk. Örülhetünk egyrészt azért, mert így biztosan lekerül a napirendről egy önmagában nem életképes, direkt északi irányú nyomvonal, másrészt – ha valóban valaki valaha egy kapavágást is fog tenni az új vonal érdekében –, akkor az valójában a már régen aktuális, legfontosabb, de mindmáig még nyomokban sem létező, Budapest és Bécs közötti nagysebességű vasútvonal érdekében fog történni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!