Szliács 15: egy gazdag repülőnap a szomszédságban

Kelecsényi István   ·   2015.08.31. 08:45
cim

Két szlovák Fulcrum startolt el a szliácsi betonról<br>(a szerző felvételei)

Huszonkettedszer rendezték meg augusztus 29–30-án északi szomszédaink a Nemzetközi Repülő Fesztivált. A rendezvénynek először SIAD néven a pozsonyi, majd SIAF néven a pöstyéni repülőtér adott helyett, de a menetrendszerű járatoknak olyan késéseket okoztak, hogy ezért az egyetlen harci repülőtámaszpontra helyezték át a fesztivált. Szliács a szlovák nemzeti felkelés legendás Try Duby (három tölgy) repülőterére épített repülőbázis. Jelenleg egy MiG-29 vadász század és egy L-39CM század gyakorló repülőgép állomásozik a támaszponton.

Belga F-16-os demo

A SIAF-okon általában kevesebb nemzetközi szereplő vesz részt, mint például Kecskeméten. Most a dinamikus bemutatót tartó országok szállítógépei mellett, a Luftwaffe Taktisches Luftwaffengeschwader 51 „Immelmann” Tornado géppárja, brit Hawkok, valamint a még mindig európai körútját teljesítő louisianai és oregoni Amerikai Légi Nemzeti Gárda F-15-ösei voltak a statikus bemutató sztárjai.

Szlovák 29-es és infracsapdái

A hazaiak természetesen szárazföldi és légierejük teljes palettáját bemutatták, pedig a nyitrai légvédelmi rakétások éppen ezekben a napokban tartottak éles lövészetet Sz-300 komplexummal Bulgáriában. Tudjuk, hogy hazánk katonai repülőeszközei leterheltek. Gripen, Ancsa vagy Minyo küldését objektív körülmények miatt nem lehetett volna végrehajtani, de talán az átvizsgált JaK-52 gépek közül egyet statikus kiállításra átrepülni megoldható lett volna. A döntés és a felelősség az illetékeseké.

Szlovák L-39CM, cseh ALCA és brit Hawk

A nyitókötelék repülői 10 óra környékén emelkedtek a levegőbe. Egy An-26-os és két MiG-29-es mellett egy szlovák L-39CM, egy cseh ALCA és egy brit Hawk is felszállt. A nyitókép egyrészt szimbolikusan emlékeztetett az angliai légicsatára, ahol csehszlovák pilóták is repültek a brit Királyi Légierő kötelékében. (Arról nem esett szó, hogy Pozsony közelében állomásozott a Tiso-féle szlovák állam légierejének Bf-109-es vadászszázada, amely kis számú légigyőzelmet és veszteséget ért el a szövetséges légierők ellen.) Az An-26-ból a résztvevő országok zászlóival ugrottak ejtőernyősök és Veres Zoli miatt hazánk lobogója is fennen lebegett.

Ez bizony kidurrant, az orrfutót tessék nézni...

A landolásoknál sajnos a 1303-as oldalszámú 29UB fékernyő nélküli leszálláskor az első futójának egyik kereke nemes egyszerűséggel kidurrant, a gép szinte a felnin gurult be a zónába. A gép kerekét kicserélték, a pályát pedig megtisztították.

A sógorok a díszfestésű SAAB-105-tel repültek a gép paramétereinek megfelelő bemutatót, majd a svájci légierő F-18 Hornet vadászrepülőgépe, és PC-7 műrepülő köteléke emelkedett a levegőbe. Aztán megérkezett Zoli és a vakítóan kék égen füstcsíkokat húzott, a pálya felett néhány méterrel pedig sarabolta a növényzetet. A belgák F-16MLU gépe díszfestéssel és infraszórással is kedveskedett a közönségnek.

Beköszönés svájci módra

Egy relikvia következett. A P-51D Mustang a második világháborúban az egyik legjobb vadászrepülőgépe volt, aki már hallotta motorjának hangját, az nem felejti el. Következett egy újabb kötelék, amely a szlovák légierő fejlődését mutatta be. Együtt repült az öreg Antonov 26-os, és utódja a C-27 (amely román felségjelet viselt). Géppárban repült Mi-17-es és utódja az UH-60/Si-70 Blackhawk, amelyből szintén rendeltek. A végén együtt repült volna a MiG-29ASz és a JAS-39 Gripen, de a svéd gép műszaki hiba miatt sem a demót, sem a közös áthúzást nem tudta lerepülni.

Veres Zoli talajközelben

A Gripen műszaki meghibásodása kis blama volt a SAAB-nak, amely külön hangárban mutatta be a gépét, két mock-uppal, az egyikbe be is lehetett ülni. Érdekesség ugyanakkor, hogy egyes hírek szerint Szlovákia a 29-esekhez is rendel minimális mennyiségű R-73E modernizált légiharcrakétát. (A második napon végül mégis volt Gripen-bemutató – a szerk.)

P-51C Mustang

A show folyt tovább. A szlovákok 29-ese szép demóval köszöntötte a hazai környezetben a közönséget. Utána a belgák Agusta A-109 könnyűhelikopterének infracsapdás légikölteménye következett. Aztán ékes és gyors talján beszéd, igen, indult az idén 55 éves Frecce Tricolori. A jövő héten Olaszországban, Rivoltóban lesz a születésnap ünneplése, tucatnyi kötelékkel, és egyéb látványossággal.

Frecce Tricolori, szinte minden európai repülőnap résztvevője

Veres Zoli másodszor is felszállt, és bemutatta a magyar virtust a levegőben. A szlovák kutatómentők Mi-171-gyel kiegészített demója után az Ocsovai Pásztorok Blanik vitorlázógépeikkel a csöndes szépséget csalták a repülőtér felé. Sajnos a délutáni ellenfény kicsit rontotta a kiváló repülés látványát.

Mi-17 kutató-mentő

A fesztivál vége a lengyel légierő bemutatója volt. Először a PZL-130-cal repülő Orlik bemutatókötelék repülését láthattuk, majd a repülőnap végét a lengyelek 29-esének bemutatója zárta. A szlovák bemutató inkább gördülékenyebb, a lengyel viszont komoly túlterheléses kemény repülés volt.

Ocsovai Pásztorok, Blanik-balett

A nagyérdemű ki és bejutását, valamint ellátását jól megszervezték, de a 32–34 fokos meleg embert próbáló volt, hajózónak, nézőnek, rendezőnek. Köszönjük a Nemzetközi Repülőfesztivált, jövőre, ha lehet, ismét találkozunk Szliácson.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek