Szilifotózás közben...
Ezt a gépet – pedig már évek óta Magyarországon dolgozik – eddig sosem sikerült lefotóznom. Amúgy címlapot mentem ma készíteni a 80-as vonalra (spoiler! a fecske-Szilit vártam), de szerencsére pont annyival hamarabb kiértem a helyre Pécel és Isaszeg közé, hogy még ezt a tehervonatot is lefotózhattam.
A Bobo Kft. Sajóbábonyból szokott tartályvonatokat hordani Almásfűzitőre, vélhetően ez is egy ilyen menet volt. Sajnos a vonatok többnyire éjszaka járnak, szerencsére most tökéletes napsütésben haladtak a 80a vonalon a végcél felé.
Hajtó Bálint gyűjtése alapján a gépet 1972. december 12-én vette állományba a Csehszlovák Államvasút T478 3056-os pályaszámmal, 1987-ben pedig átnevezték a mozdonyt 753 056-ra. Csehszlovákia szétválásakor Szlovákiához került a Búvár, amelyet 1994-ben személyvonati szolgálatra alakítottak át és ismét átszámozták, az új pályaszáma 750 056 lett. A mozdony 2005-ben egy motorhiba miatt megállt, 2008-ban pedig selejtezték. A Lokotrans viszont nem hagyta veszni, megvásárolta és felújította, a gép 753 324-ként ismét forgalomba állhatott. A mozdonyt 2011-ben vásárolta meg a Lokotranstól a diósgyőri székhelyű Bobo Kft., az első magyar pályaszámú Búvár 2011 novemberében kezdett el dolgozni. Szükség is volt egy erősebb mozdonyra, hiszen az almásfűzitői tartályvonatot esetenként három Bobóval kellett elhúzni, ez pedig már nem volt túl gazdaságos. Azóta is csak egy újabb Búvár kapott magyar pályaszámot, a PSŽ 468 002-ese, viszont számos ilyen gép megfordult már hazánkban. Mostanában legtöbbet az AWT Búvárjait láthatjuk dolgozni, néhány remotorizált dízelük mindig itt van Magyarországon. Rövidebb időszakra a ZSSK Cargo mozdonyai is itt voltak néhány éve, a fehér–kék 756-osokat azonban itthon már csak Rajkán vagy Somoskőújfaluban láthatjuk.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!