Szibériai légikatasztrófa: rossz idő, rossz üzemanyag?

Az év utolsó súlyos légibalesetéről, annak pontos lefolyásáról sem adnak információt az orosz hatóságok, vagyis hogy tulajdonképp egy rosszul sikerült kényszerleszállás, földnek ütközés vagy zuhanás történt.
Mint hírt adtunk róla, december 26-án a négyhajtóműves légcsavaros szállítógép kilenc emberrel és másfél tonnányi teherrel a fedélzeten Novoszibirszk felől Irkutszkban készült leszállni, amikor az Irkutszk-2 repülőtér pályájától egy kilométerre, egy katonai bázis kétszintes raktárépületének ütközött. A gépen lévők életüket vesztették, az épületben szerencsére nem halt meg senki, és benne nem fegyvereket tároltak, hanem járműalkatrészeket, ezért nem keletkezett nagy robbanás.
A gépről készült felvételeken feltűnő, amit a hatóságok is megerősítettek, hogy a szárnytól hátrafelé az Antonov törzse és farokrésze szinte teljesen sértetlen maradt, ez azt valószínűsíti, hogy a gép nem leesett a levegőből, hanem földnek ütközött. Ez történhet vezetett módon (CFIT, Controlled Flight Into Terrain), amikor a pilóták úgy ütköznek a talajba, hogy nem tudják, veszélyesen földközüli helyzetben repülnek, és történhetett úgy is, hogy valamiféle hiba, esetleg (többszörös) hajtóműleállás miatt a személyzet a gépet nem tudta a levegőben tartani.
Egy másik forrás szerint az An-12-es már korábban a földön volt, és az egyenetlen talajon robogva ütközött neki az épületnek.
A vizsgálók a szűkszavú közlés szerint fel akarják deríteni egyfelől az időjárás esetleges hozzájárulását a balesethez, illetve a netán fellépett műszaki problémát is. Mindenesetre a gép adatrögzítője és a pilótafülke hangrögzítóje a hatóságok kezében van, és ugyancsak mintát vettek a gép üzemanyagából is: a többszörös hajtóműleállás ugyanis egyanúsítottá teheti az esetleg szennyezett kerozint.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!