Szezonzáró Ferihegyen: szovjet gépek, szovjet autók
Szovjet gyártmányú repülőgépek és szovjet autók – valahol eléggé természetes a kapcsolat. Ahogy egykor Ferihegyen főképp Tu-134-eseket és 154-eseket, Il-18-asokat és Jak-40-eseket láthatott az ember, úgy a közutakon is többségben voltak a Ladák, Moszkvicsok, Volgák, a teherautókról nem is beszélve.
És mivel mindkét közlekedési ágnak megvan a maga mai nosztalgia-vonulata, vasárnap a kettő roppant látványos módon összeér: a Szovjet Járművesek Baráti Társasága és a skanzen Il-14-esét felújító csapat egész napos közös szezonzárót rendez.
A helyszín természetesen nem is lehet más, mint a Repülőgép Emlékpark, hiszen az itt elhelyezett gépek nem mozdíthatók. Az autók pedig a Tupoljevek és az Il-14-es közötti szabad területen sorakoznak fel. Egyébként lehet, hogy köztük lesz egy ebbe a környezetbe igazán tökéletesen illő Zsiguli a Malév színeiben.
Mint a HA-MAL-t, vagyis Malvinkát restauráló csoport nevében Ruzsom Zoltán az iho/repülésnek elmondta, az ötlet a járművesektől származik, akik éppúgy informális csoportként működnek, mint a ferihegyiek. Évente kétszer szerveznek találkozót, és ők kezdeményezték, hogy autóikat ezalkalommal a repülőgépek társaságában mutathassák be.
A szezonzárón vasárnap valamennyi gépbe szabad lesz a bejárás, különösen szép élménynek igérkezik a Jak-40-es (HA-YLR) megújult, „élő” pilótafülkéje. A találkozó fénypontja ismét a motorindítás lesz: lehet, hogy az autósok a maguk négyhengereseivel kicsit irigykedni fognak, amikor Malvinka a tervek szerint délután fél négykor életre kelti a maga 14 hengerét és 1900 lóerejét: azért ekkora teljesítménnyel egyetlen (szovjet) földi jármű sem büszkélkedhetett.
Mint korábbban megírtuk, a ferihegyi csapat először a jobb, azután a bal motort újította fel, de először a jobb motor légcsavarjánál találtak súlyos hibát, a balnál pedig maguk a hengerek nem operáltak tökéletesen. Ahogy Ruzsom Zoltán elmondta, feltehető, hogy amikor Malvinka, még a szovjet légierő gépeként, utoljára a levegőben volt, ezt az útját Tökölről Ferihegyre már törött dugattyúgyűrűkkel repülte le!
A jelenlegi helyzet: a jobb motor tökéletesen működik a balról átszerelt légcsavarral, a bal motor javítása még tart, de ide is lesz megfelelő légcsavar, és majd talán valamikor jövőre megtörténhet majd az igazi csoda, amikor Malvinka mindkét motorja egyidőben dübörög a skanzenben.
A vasárnapi rendezvényhez még egy nagyon fontos információ: néhány napja lezárták azt a parkolót a skanzen kerítése mellett, amit a látogatók szokásos mód használnak, ha megnézik az Emlékparkot. Illetve feltehetően épp azért zárták le a hatóságok, mert az összes többi parkoló fizetőssé tételével nem az emlékpark látogatói, hanem az utazók és a reptéri alkalmazottak használták ezt a területet ingyenes parkolóként. Mint a Malvinka-féle csapat tagjai elmondták, amire ők kiértek skanzennyitásra dolgozni a gépükhöz, rendszerint már ez a rész tele volt kocsikkal.
Az előző napokban „csak” a tilos parkolás miatti örömcsomagokat helyezték a kocsik szélvédőjére, de mostanra már betonelemekkel zárták le ezt a részt. Fontos tudni, hogy ugyancsak szigorúan tilos a hosszú távú parkolóba vezető út padkáján megállni, ez ugyanis a tűzoltók vonulási útvonala.
A rendezők tehát azt javasolják, hogy aki autóval érkezik a kétszeres szezonzáróra, állítsa le járművét a közelben lévő bevásárlóközpont parkolójában, szálljon fel két megálló erejéig a 200-as buszra, és a terminál felől gyalogoljon át a skanzen bejáratához.