Szélerőműből a felsővezetékbe – Hollandiában
„Január elseje óta minden villamosított vonalunkat szélenergiából nyert árammal tápláljuk” –jelentette be Ton Boon, a Nederlandse Spoorwegen (NS) szóvivője. Itt meg kell jegyeznünk, hogy a holland vasúthálózat 73 százaléka, 2064 kilométer villamosított, de nyilvánvaló, a forgalomnak csak elenyésző hányada bonyolódik le a dízelüzemű mellékvonalakon. Az arányokat jól illusztrálhatja, hogy a hálózat szívét adó Amszterdam–Rotterdam–Den Haag–Utrecht gyűrűn vannak olyan szakaszok, ahol óránként, irányonként tizenkét vonat közlekedik. A hollandok egyébként az egyik legtöbbet vonatozó nép: az átlagosan napi 5 500 járatot 1,1 millióan veszik igénybe. Mindezt persze nem hobbiból teszik – az ország településszerkezete, a lakosság sűrűsége miatt elkerülhetetlen, hogy ilyen nagy arányban vegyék igénybe a vasutat. Összehasonlításképpen, a 17 milliós Hollandia a magyarországi napi utasszám (2012-ben ez 300 ezer körül mozgott) háromszoros értékét produkálja, nyilvánvalóan nem szociális okokból.
Az Eneco nevő holland energiaipari cég két évvel ezelőtt nyerte meg az NS által kiírt tendert. A két cég közötti együttműködésről szerződést írtak alá, amely 2018-as céldátumot tartalmazott a vasúti vontatás teljes szélenergia alapú átállítására.
Boon arról is beszélt, hogy a célkitűzés egy évvel korábbi teljesülésében nagy szerepet játszott a szélerőművek számának töretlenül erős növekedése. A elért eredmény számokra lefordítva azt jelenti, napi 600 ezer utas kizárólag a szélenergiának köszönhetően éri el az úticélját. Egy szélerőmű egy órai üzeme egy átlagos vonat 200 kilométeres energiafelhasználását biztosítja. További cél, hogy az utasonkénti energiafelhasználás 2020-ra a 2005-ös értéknek csak hetvenöt százaléka legyen.
Természetesen a hírt ki kell egészítenünk azzal, hogy a szélerőművekből származó elektromos energia arányának növelése a vasúti energiafelhasználásban csak „könyvelési trükk”, hiszen az elektromos hálózat egy egységes, több ponton, több erőmű által táplált rendszert alkot. A szóvivő által közöltek csak annyit jelentenek, hogy a vasút az általa felhasznált villamosenergia ellenőrizhető hányadát egy olyan szolgáltatótól szerzi be, amelynek „betáplálási oldalán” a szélerőművek szintén ellenőrizhető energiahányaddal rendelkeznek.
A hírben tehát nem a szélerőművek és a vasúti vontatási energia fizikai összefüggése a fontos, hanem az igényesség, a fenntarthatóság gondolata, egy olyan közlekedési üzemben, amelyik egyébként mindig a környezettudatosságával szokott kérkedni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!