Szegedi magaspadlós buszok: csak gázzal!

Bohus Dávid   ·   2017.05.24. 11:15
kisgazos

A szegedi helyi közlekedés utolsó három dízelüzemű Ikarusa március 31-én közlekedett utoljára. Az 1997-es évjáratú, korszerűbb Rába D10-es motorral szerelt autóbuszokat egyelőre a szegedi helyközi üzem állományába vezényelték át, de nem kizárt, hogy Békéscsabán, vagy Kecskeméten tartalék-autóbuszként folytatják pályafutásukat. A dízel Ikarusok kivonulásával a kétszázas széria legidősebb példányai az 1999-es évjáratúak lettek.

Az elmúlt évtizedben a nyolcvanas években beszerzett, kétszázas sorozatú, magaspadlós autóbuszok lecserélését 2000-ben két 417-es, 2002-ben öt 412-es Ikarussal kezdték meg. A járműpark fejlesztése 2004-ben négy Volvo 7000-es sorozatú szóló, 2006-ban hat gázüzemű Mercedes Citaro és nyolc Volvo 7700A alacsonypadlós autóbusz beszerzésével folytatódott. Az akadálymentesített autóbuszok állományát 2007-ben három 7700-as sorozatú Volvóval, 2008-től tíz szóló és tizenöt csuklós Mercedes Connectóval bővítették, végül 2015. decemberében tizenkilenc vadonatúj Scania Citywide állt forgalomba.

Gazdái által feltuningolt 1997-es évjáratú Ikarus 280.40-es típusjelzésű Ikarus egyike volt az utolsó három dízelüzemű autóbusznak (a képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból)

A hagyományos dízel-Ikarusok leépítése a szegedi elektromos közösségi közlekedést fejlesztő beruházások keretében kiépített kettes villamosvonal átadásával kezdődött, amely hatására megszűnt a város legforgalmasabb autóbuszjárata, a 83-as, a rókusi városrészt Újszegeddel összekötő 2-es vonal pedig a Mars térig rövidülve, 72-esre átszámozva üzemel tovább. Egy év múlva a trolibuszhálózat bővítésének befejezésével a 10-es viszonylaton az autóbuszokat áramszedős társaik váltották le. A feleslegessé vált szóló dízel Ikarusok egy csoportja az Orangeways által biztosított szolgáltatás megszűnését követően Baján szállított utasokat, átmeneti jelleggel, a DAKK Zrt. megalakulását követően pedig véglegesen átcsoportosították azokat. A fennmaradó fiatalabb autóbuszok közül három 260-ast Békéscsabára, illetve több városi autóbuszt Kecskemétre helyeztek át tartalék szolgálatra, a többi kék-fehér Ikarust – köztük az első három gázüzemű csuklóst is – pedig leselejtezték. A vadonatúj Scaniák érkezése óta a szóló Conectók Kecskeméten közlekednek, amelyeket két szóló 7700-as Volvo is követett.

Gázüzemű 260-asok gyülekezője a Mars téri üzletsoron. Áprilistól már csak gázüzemű magaspadlós Ikarusokkal utazhatunk Szegeden

A 2016 őszén bevezetett bevezetett, újszegedi, szőregi és dorozsmai városrészeket és a városszéli logisztikai központot érintő járatok összevonásával életbe léptetett új menetrendekkel további autóbuszokat lehetett kiváltani, ezáltal sikerült elérni, hogy a korszerűbb alacsonypadlós járművek mellett már csak a fiatalabb gázüzemű Ikarusok közlekedjenek a városban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.