Vasúti liberalizáció Csehországban, „szokásos” állami rásegítéssel
Csehországban már évek óta téma a vasút liberalizációja. Kormányülésen döntötték el, 2021 végéig le kell folytatni a közbeszerzési eljárást öt kiválasztott vasútvonalon. Közlekedési szakértők és elemzők máris tiltakoznak, szerintük a kormány terve nem elegendő, az öt vonal jövendőbeli szolgáltatójának versenyeztetése kevés. Sokkal tovább kellene menni.
Jelenleg Csehországban huszonhét vasúttársaságnak van engedélye személyszállítási szolgáltatások nyújtására. Ami az utasszállítási statisztikát illeti, abszolút dominanciája van a Cseh Vasutaknak, mint nemzeti vasúttársaságnak – ők egy év alatt több mint 171 millió utast szállítanak. A második legjelentősebb piaci játékos, a Regiojet ezzel szemben évente már csak 3,7 millió utast szállít, a harmadik, a LeoExpress utasainak száma 1,1 millió. Ez az aránytalanság annak tudható be, hogy a Cseh Vasutakkal ellentétben a magánvasutak csak azokon a szakaszokon közlekedtetik járataikat, amelyeken üzleti szempontból nekik megéri. A magánvasutak ugyanis többnyire állami támogatás nélkül működnek, nincs közszolgáltatási szerződésük a közlekedési minisztériummal. Van azonban kivétel is: a Plzeň és Most (Brüx) között közlekedő gyorsvonatokat például a tavalyi év decembere óta a GW Train Regio magánvasút szolgálja ki az illetékes minisztérium megrendelésére, közszolgáltatási szerződés keretében – így neki is jár a költségtérítés, kedvezmények után járó kiegyenlítés.
A Cseh Vasutaknak 2019-ig van közszolgáltatási szerződésük a távolsági gyors- és expresszvonatokra, ezért a vasúti személyszállításra kiírandó közbeszerzéseket ésszerű és kívánatos lett volna eddig az időpontig lefuttatni, most azonban az a helyzet, hogy további két évvel késleltetik a tendereket. Sőt a versenypályázatban nyertes vasúttársaság által kiszolgált vasútvonalak is némileg módosultak. Előzőleg olyan tervei voltak az illetékes minisztériumnak, hogy a Prága–Ústí nad Labem–Cheb és Prága–Ústí nad Labem–Děčín vonalakat is tendereztetik majd. Ezek most kikerültek a listáról, más vasútvonalakkal helyettesítették őket. A Cseh Vasutak ugyanis ezeken a vasútvonalakon már korábban győzött egy nemzetközi tenderben, ahol a Prága–Berlin–Hamburg vonal kiszolgálása volt a tét. A minisztérium emiatt úgy döntött, hogy ezeket a vonalakat két másikkal helyettesíti, mégpedig az Ústí nad Labem–Liberec vonallal és az Elba folyó jobb partján húzódó Ústí nad Labem–Mělník–Kolín vonallal. Ezen kívül pályázatot írnak ki a Prága–Királyvárad (Hradec Králové) és a Prága–Brünn (Havlíčkův Brodon keresztül), valamint az Ostrava–Olomouc (Opava felé) és Liberec–Pardubice vonal vasúti személyszállító szolgáltatójára is.
A Csehországban tevékenykedő, személyszállítással foglalkozó magánvasutak, mint a Regiojet, LeoExpress, vagy az Arriva bírálták a cseh közlekedési minisztérium terveit, szerintük a felkínált vasútvonalak száma nagyon kevés, és csak tovább erősítik ezzel a Cseh Vasutak domináns helyzetét a vasúti piacon. A cseh közlekedési minisztérium viszont azzal érvel, hogy szükséges az állami vasúttársaságot jó kondícióban tartani, mert a magánvasutak csak akkor és csak úgy fognak közlekedni, ahogy az nekik kedvező és költséghatékony. Amennyiben az üzleti terv nem jön be, akkor egyszerűen felhagynak a szolgáltatással, elhagyják a nem kifizetődő vonalat – ekkor kell, hogy az állam továbbra is biztosítsa a vasúti közlekedést. A magánvasúttársaságok persze megerősítették, hogy készülnek a pályázatokra, már konkrét árajánlatokat is kidolgoztak. A LeoExpressnél azt nyilatkozták, hogy 2018-ra három új szerelvényt rendeltek, és keretszerződésük van további harminc motorvonatra is – valószínűleg a Stadlertől.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!