Száz kocsit gyártsatok!

Károly Szabolcs   ·   2016.04.07. 16:15
400px_icplusz

A Magyar Közlöny április hatodikai kiadása ismételten foglalkozik az elmúlt évek során a magyar vasúti gyártás újjáélesztésének egyik vesszőparipájává vált IC+-kocsik gyártásával. Úgy tűnik, egyre közelebb kerül a két prototípust követő sorozatgyártás megvalósulása: további forintmilliárdokat különítenek el a projektre.

„A Kormány támogatja a MÁV-START Zrt. 100 darab, személyszállítási közszolgáltatásban részt vevő IC+ vasúti személykocsi saját gyártására vonatkozó programjának megvalósítását annak érdekében, hogy az európai uniós forrásokból megvalósított vasúti infrastruktúra-fejlesztésekhez kapcsolódóan megfelelő minőségű, jelentős hazai gyártói hozzáadott értékkel bíró vasúti személykocsi-állomány álljon rendelkezésre, amely egyben hozzájárul a vasúti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának további emelkedéséhez is” – áll a hivatalos közleményben.

A belföldi vasúti személyszállítási közszolgáltatás színvonalának növelését elősegítő, a MÁV-Start által gyártandó kocsikhoz harmincmilliárd forintot különít el a kormány – ez kocsinként háromszázmillió forintot jelent. A szükséges tőke egy részét a MÁV-Start Zrt. az államtól mint a közszolgáltatás megrendelőjétől a 2012–2013. évekből elmaradt 15 milliárd 227 millió forint személyszállítási költségtérítésből fedezné. Ennek érdekében a projekthez a jelen évre elkülönített 2 milliárd 264 millió forinton kívül 2016. május végéig további 1 milliárd 736 milliót biztosítanak, valamint a kormány javaslata alapján a 2017–18-as központi költségvetésből előbbi évben hat, utóbbiban 5 milliárd 227 milliós keret állna rendelkezésre. A 2018–19-es költségvetés újabb 14 milliárd 700 milliós – 4 milliárd 773 millió plusz kereken tízmilliárdos – keretet különítene el a további járművek előállítására.

Jelentős tőkét csoportosítanak az IC+-projekt sorozatgyártásához, a tervek szerint 300 millióból kijönne egy kocsi (fotó: Vörös Attila)

Az első két prototípus kocsi kifejlesztése és előállítása 1 milliárd 400 millió forintot emésztett fel, ebből 462 milliót az EU gazdaságfejlesztési operatív programja biztosított. A teljes összeg azonban közel sem csak a két kocsi ára: többek között a kutatási és fejlesztési költségeket, valamint a gyártáshoz szükséges szerszámok, gépek beszerzését is magában foglalja, amiket csak egyszer kell kifizetni. A MÁV-Start korábbi számításai szerint a sorozatgyártás megvalósulása esetén lényegesen kevesebbet kóstál egy-egy kocsi, mint a nemzetközi piacokról beszerezhető, hasonló, új gyártású járművek, amelyek ára négyszázmillió forint környékén mozog. Az IC+-ok körülbelül háromszázmilliós darabára így kedvező árfekvésbe hozza a járműveket, nem beszélve a hazai hozzáadott értékről.

Az IC+-projekttel, vagyis a MÁV-Start saját gyártású, teljes egészében hazai fejlesztésű járműveivel portálunk már számos alkalommal foglalkozott. IC+-történet dióhéjban: a MÁV Zrt. majd’ öt évvel ezelőtt, 2011 nyarán elfogadta a Gépészet kezdeményezését egy teljesen új IC-kocsitípus megépítésére. A tervezést, a részegységek legyártását követően Szolnoki Járműjavítóban 2013 első félévében készre szerelték az első két – még prototípus – kocsit, amiket különböző statikus és dinamikus próbák után két éve, 2014 elején mutattak be hivatalosan. A járművek fél évvel később megkapták az NKH-tól a magyarországi közlekedési engedélyt – ekkor természetesen újra átadták őket nagy csinnadratta közepette –, majd 250 ezer kilométeres utasforgalmi próba várt rájuk. Az IC+-ok tavaly nyár elején szerezték meg a belföldi és külföldi közlekedésre is feljogosító típusengedélyt. A sokat emlegetett sorozatgyártásról azonban semmilyen konkrétum nem derült ki a hónapok során, 2016 elején is mindössze annyi, hogy első körben húsz, nemzetközi forgalomra alkalmas kocsit építenének meg, 2017-tel kezdődően. Alig egy hónapja röppent fel a hír: a szolnoki és a dunakeszi járműjavítóknak együtt kellene működniük a sorozatgyártásban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.